Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend

De Reclame Code Commissie heeft een advertentie voor het product Prosta Totaal misleidend bevonden. In de advertentie is over dit product onder meer vermeld: “Goed voor (..) concentratievermogen” en “Voor meer seksuele energie en een gezonde doorbloeding”. De Commissie acht de uiting misleidend, omdat niet is aangetoond dat Prosta Totaal de in de advertentie genoemde werking heeft.

Aangezien de Commissie de adverteerder, Distributie Care B.V., al eerder heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, heeft zij het in het algemeen belang geacht haar uitspraak openbaar te maken.

In hoger beroep heeft het College van Beroep de uitspraak van de Commissie bevestigd. Volgens het College betekent het feit dat twee ingrediënten van Prosta Totaal een bepaalde werking hebben nog niet dat dit product, ingenomen in de aanbevolen hoeveelheid, de werking heeft die daaraan wordt toegeschreven.

Is een reclame-uiting in strijd met de Nederlandse Reclame Code dan
beveelt de Reclame Code Commissie, al dan niet openbaar, de
adverteerder aan in het vervolg niet meer op een dergelijke wijze
reclame te maken. Indien de klacht reclame betreft waarin denkbeelden
worden gepropageerd, adviseert de commissie de adverteerder de
betreffende reclame niet meer te plaatsen/gebruiken. ”De
op grond van de Mediawet bij de Stichting Reclame Code aangesloten
organisaties, hebben zich verplicht de veroordeelde reclame-uiting in
zo’n geval niet meer uit te zenden.”

De Stichting Reclame Code (SRC) is al ruim 40 jaar de instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. SRC bevordert dat in Nederland op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt, zowel in het belang van de consument als de adverteerder. Hiertoe zijn na overleg met consumentenorganisaties, de overheid en NGO’s door het bedrijfsleven, diverse branche organisaties en SRC regels opgesteld waaraan reclame moet voldoen: de Nederlandse Reclame Code.

De Reclame Code Commissie is het onafhankelijke klachtenorgaan dat volgens eigen zeggen snel en doeltreffend oordeelt of reclame-uitingen in overeenstemming zijn met de Nederlandse Reclame Code. Tegen elke beslissing van de Reclame Code Commissie kan in beroep gegaan worden bij het College van Beroep.

Sinds januari 2006 is de dienstverlening van de Stichting Reclame Code uitgebreid met een onafhankelijke Monitoring Service. Deze afdeling volgt of de uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep worden opgevolgd. Daarnaast kan de Monitoring Service op verzoek van een specifieke branche reclame-uitingen monitoren.

Tot slot is de Stichting Reclame Code spreekbuis voor bedrijven en brancheorganisaties en aanspreekpunt voor consumentenorganisaties, NGO’s, overheid, politiek en media.

Lees ook:Pharma Nord/Medien: reclame weer in strijd met code
Lees ook:Reclame Postcode Loterij met daarin een BMW is ‘misleidend’
Lees ook:RCC: reclame voedingssupplement Glucon Combi is misleidend
Lees ook:‘Foute’ adverteerders aan schandpaal bij reclamewaakhond (via Het Rode Oor)
Lees ook:Wijzigingen toezicht op geneesmiddelen- en emailreclame

Eén reactie op “Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend

  1. emar

    Het is dan misschien wel totaal misleidend, maar ik kocht dat middel alleen maar omdat ik wat te vaak moest plassen en ik moet zeggen dat middel werkt echt en ik kreeg ook weer makkelijker een stijve, ik wist eerst niet waar dat van kwam totdat ik eens goed op dat doosje ging kijken wat er nog meer bij stond.
    Wie bepaalt nou eigenlijk of iets misleidend is, ik zou zeggen, laat die man het zelf eens uitproberen komt ie erachter of het werkt of niet…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.