‘Mijd reclame bij foute tv-programma’s’ – Nederlanders in onderzoek

Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat adverteerders omstreden tv-programma's als De Gouden Kooi moeten boycotten. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van vakblad Adfor- matie. Aanleiding voor de enquête was de oproep van regeringspartijen CDA en ChristenUnie en mediabu- reaus Kobalt en Carat aan bedrijven om niet meer te adverteren rond De Gouden Kooi. Met de stelling dat adverteerdersdit soort programma's zouden moeten boycotten, is meer dan de helft (53,4 pct) van de 600 ondervraagde Nederlanders van 18 jaar en ouder het eens; 15,5 pct is het er niet mee eens en 31,2 pct heeft geen uitgesproken mening. Opvallend: onder mannen is het percentage ‘mee eens' hoger dan onder vrouwen (respectievelijk 56,1 en 50,7 pct), aldus het vakblad. Desondanks blijft De Gouden Kooi kijkers (en dus adverteerders) trekken. Sterker, het aantal kijkers is na alle ophef rond het programma de afgelopen tijd zelfs gestegen, tekent het blad daarbij aan.

Als het gaat om ‘goede smaak' is de reclamebranche heel goed in staat zelf regels op te stellen, vindt bijna de helft van de respondenten (47,9 pct). Ingrijpen van de overheid op dit terrein is dus niet nodig. Ruim een kwart van de respondenten (27,2 pct) is van mening dat de overheid wel moet ingrijpen.

Voor de stelling dat de Nederlandse media en reclamemakers ‘in toenemende mate de regels van goed fatsoen overschrijden', is geen meerderheid te vinden: slechts 39,8 pct is het hiermee eens, 31,3 pct onderschrijft die stelling niet. Onder vrouwen is het percentage ‘mee eens' overigens duidelijk hoger dan onder mannen (45,8 tegenover 33,7 pct), meldt Adformatie.

Lees ook:Nederlandse publiek wil af van tv-seksreclame op late avond
Lees ook:“Meerderheid Nederlanders wil reclamevrije publieke zenders”
Lees ook:Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes
Lees ook:Slechts 10% Nederlanders wil extra betalen voor reclamevrije omroep
Lees ook:Optreden politiek tegen vrouwelijk bloot in reclame ‘betuttelend’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.