Waar of niet waar? Reclame met sterren als David Beckham, Penelope Cruz of Brad Pitt heeft minder effect dan reclame met grote gewone mensen. Dat komt naar voren in een -heftig bekritiseerd, waarover later meer- onderzoek van de Britse Universiteit van Barth en de Zwitserse Universiteit van St. Gallen, zo meldt 't FD. Belangrijkste reden is dat consumenten zich eerder vergelijken men mensen zoals zijzelf dan met wereld- beroemde sterren. 'Zeker mensen die een product kopen om indruk te maken op anderen worden meer beinvloed door de ''testimonial'' van gewone mensen.' Meer informatie over het onderzoek is niet te vinden op de sites. Maar volgens John Faasse, research director bij Kobalt Media Kennis Centrum moeten beroemdheden gewoon lekker doorgaan met reclame maken. Dat onderzoek deugt volgens hem van geen kant, schrijft hij in vakblad Adformatie. ''Dat het onderzoekop naam staat van twee universiteiten is geen garantie voor sterrenkwaliteit. Integendeel, dit gepruts komt hoog in de top 100 van de slechtste onderzoeken aller tijden.'' De details van Faasse's kritiek zullen we u besparen. We weten niet wie we moeten geloven. Faasse heeft ook kritiek op de (vak)media die het Zwitser/Britse onderzoek klakkeloos overnamen. Nou, daar hoort Reclamewereld.blog dan even niet bij.
Lees ook:Gwyneth Paltrow met vossenbont en slangeleer in reclame Tod’s
Lees ook:Reclamecampagne: échte sterren wonen … in Delfzijl
Lees ook:Kijker online-tv helft meer open voor reclame dan ‘gewone’ tv-kijkers
Lees ook:Blue Monday vandaag – zonnestudio’s haken in met reclame
Lees ook:Lindsay Lohan nieuwe reclamegezicht van campagne over doofheid
“Reclame met sterren als David Beckham, Penelope Cruz of Brad Pitt heeft minder effect dan reclame met grote mensen.”
Grote mensen? Ik dacht even dat je een 1-aprilgrap probeerde uit te halen, Michael….
@Jeroen: jeetje, dank. Op iets voor 1 april zit ik nog te broeden.
Michael, ik vind de mail-alert op Blog.nl nogal omslachtig: zodra je dat als reaguurder aanvinkt en je bericht verstuurt, krijg je een mailtje van Blog.nl dat je die functie moet activeren door op een linkje te klikken. Ik ken geen andere blog die zo’n extra handeling kent. Vraag Ben Blog eens of dat niet simpeler kan…
Ga ik zeker doen, dank voor tip. Inderdaad, onnodig omslachtig.
Hallo Jeroen,
Inderdaad staat er in ons systeem dat we eerst een bevestiging moeten krijgen. Volgens mij moet dit ook wettelijk gezien volgens OPTA regelementen. Je moet tenslotte je opt-in en of opt-out kunnen bevestigen.
Als jij bronnen hebt waaruit blijkt dat dit niet nodig is, dan hoor ik dat graag, dan zal ik het aanpassen.
MVG,
Ayalon Blog
Dank voor de reactie, Ayalon. Ik ken de OPTA-reglementen niet uit mijn hoofd, maar volgens mij zit de opt-in al in het vinkje dat je zet bij het plaatsen van een bericht. De enige ‘maar’ is dat je ook andermans mailadres kunt opgeven. Mochten daar klachten over komen, dan kun je je beroepen op het feit dat een reaguurder verkeerde informatie heeft achtergelaten.
Inderdaad dat zou kunnen.
We kiezen bewust voor een open systeem qua reageren, geen registraties niets. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen, zoals je kan elk adres invullen. Op deze manier van inschrijven kan er in mijn optiek nooit een probleem onstaan.
Daarbij er zijn maandelijks duizenden mensen die hun emailadres achterlaten voor dit doeleinde en daar willen we geen problemen mee krijgen.
MVG