Brush Busters, Don’t Google it en Stap van die olifant af en Scato van Opstall

Over reclameprijzen voor weer eens andere campagnes: ‘Brush Busters’, ‘Don’t Google it’ en ‘Stap van die olifant af’. In een recente coBrush busterslDont google itOlifantenritjesumn in de Volkskrant komt reclameman/conceptmaker Scato van Opstall eerst met een algemene opmerking over prijzenfestivals in de reclame (zie PS). ”Omdat een aftiteling langer zou duren dan de gemiddelde commercial zelf, gaan reclamemakers zonder credits door het leven. Ter compensatie zijn prijzenfestivals bedacht. Zo kun je sinds 1966 een ‘lamp’ winnen bij de ADCN (v/h Art Directors Club Nederland, sinds kort staan die letters voor Advertising, Design, Creativity/Netherlands-MvO). Een plexiglas peertje voor lumineuze ideeën en voorbeeldige vormgeving. Sinds 1984 zijn er ‘Effies‘ voor de effectiefste campagnes. Die scoren trouwens ook goed bij koperdieven: een hoofdletter E van een kilo of twee. Vanaf 1998 kwam daar een prijsuitreiking bij voor digitale campagnes (Van Opstall verkiest kennelijk de prijzen van de in 1988 opgerichte SAN/Stichting Adverteerdersjury niet te noemen, of ziet ‘m over ‘t hoofd -MvO). De SpinAwards, die twee weken terug werden uitgereikt. Onder meer aan de tandenpoets-app ‘Brush Busters‘ van Philips Sonicare. Piraat en Zombiedame belonen kinderen voor goed poetsgedrag, aldus Van Opstall.
”Ik zag het voor me. Intelligente Philips tandenborstels die dankzij een gyroscopische bluetooth-chip precies weten waar goed gepoetst is. Op je iPad zie je een groen draakje achter die hoektand linksboven vuur spuwen: shit, daar was ik nog niet geweest, wegschrobben dat monster. Precies de app waaraan ik zelf behoefte heb, mijn mondhygiëniste foetert al jaren over mijn matige poetswerk. Helaas bleken de borsteltechneuten van Philips nog niet zo ver als de app-bouwers hadden gewild. Brush Busters reageert alleen op geluid. Staat-ie aan of uit? Een beetje handige koter hackt de boel. Zet je Sonic Care borstel twee minuten trillend naast het iPad-scherm en Zombie-chica grijnst je tevreden toe: mission accomplished. Dit stoute kind wacht nog even op de Sonicare 2.0.

”De Vlaamse campagne ‘Don’t google it‘ viel ook in de prijzen. We hebben het allemaal weleens gedaan, online doktertje spelen. Dat is niet altijd verstandig. Veel mensen zitten fout met hun digitale diagnose of vallen in handen van kwakzalvers. Thijmextractinjecties voor je genitale wratten of een bandschuurmachine tegen voetschimmel. ‘Don’t google it‘ pakt het kwaad bij de bron aan: googles zoekmachine. De meest gezochte kwalen kregen als eerste hit ‘Don’t google it‘ met een verwijzing naar een wetenschappelijk onderbouwde site, die je objectief informeert en duidelijk maakt wanneer je naar een dokter moet gaan.

”De mooiste SpinAward is wat mij betreft ‘Stap van de olifant af‘. Om olifanten geschikt te maken voor rondritjes met toeristen, worden ze van jongs af aan mishandeld. Een onlinepetitie tegen die praktijken wordt gekoppeld aan een stel 3D-printers, die samen een levensgrote olifant uitprinten. De combinatie van virtuele petitie en concreet, groeiend object is ijzersterk. Met meesterlijke details: de namen van de ondertekenaars worden in de rimpels van het 3D-olifantsvel verwerkt. Met een speciaal lettertype dat Elefont heet. Ook strategisch is het goed doordacht. Behalve reizigers, zijn ook alle grote touroperators benaderd. Olifantenritten kunnen nu bijna nergens meer worden geboekt vanuit Nederland.

”Wat zo’n SpinAward winnen nog leuker maakt, is de prijs zelf. Foute fraternity-zegelringen met een spin erop. En als grand prix een boksbeugel met een spinnensoort die zelfs gangstarappers acute arachnafobia bezorgt,” besluit Scato van Opstall zijn column in de Volkskrant.

PS De man die Reclamewereld dagelijks voltikt had altijd geleerd, over het ontstaan van die festivals met reclameprijzen: ”Omdat het publiek reclamemensen geen prijzen geeft, zijn ze zichzelf maar prijzen gaan geven.” Veel later kwam er de Gouden Loeki, een echte reclameprijs van de consument.  Er zijn dus meer variaties mogelijk ;-) .

Lees ook:Rabobank, Shell, Philips favouriete werkgevers Intermediair
Lees ook:PSV gaat op zoek naar nieuwe shirtsponsor (mag van Philips)
Lees ook:Na de Nachtwacht wil Philips ook ons huis in ‘t ledlicht zetten
Lees ook:Shell maakt reclame met forse kortingen op Philips-producten
Lees ook:‘Privacyherinnering’ over gegevensbeheer gemeld in advertentie Google

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.