”De Vlaamse campagne ‘Don’t google it‘ viel ook in de prijzen. We hebben het allemaal weleens gedaan, online doktertje spelen. Dat is niet altijd verstandig. Veel mensen zitten fout met hun digitale diagnose of vallen in handen van kwakzalvers. Thijmextractinjecties voor je genitale wratten of een bandschuurmachine tegen voetschimmel. ‘Don’t google it‘ pakt het kwaad bij de bron aan: googles zoekmachine. De meest gezochte kwalen kregen als eerste hit ‘Don’t google it‘ met een verwijzing naar een wetenschappelijk onderbouwde site, die je objectief informeert en duidelijk maakt wanneer je naar een dokter moet gaan.
”De mooiste SpinAward is wat mij betreft ‘Stap van de olifant af‘. Om olifanten geschikt te maken voor rondritjes met toeristen, worden ze van jongs af aan mishandeld. Een onlinepetitie tegen die praktijken wordt gekoppeld aan een stel 3D-printers, die samen een levensgrote olifant uitprinten. De combinatie van virtuele petitie en concreet, groeiend object is ijzersterk. Met meesterlijke details: de namen van de ondertekenaars worden in de rimpels van het 3D-olifantsvel verwerkt. Met een speciaal lettertype dat Elefont heet. Ook strategisch is het goed doordacht. Behalve reizigers, zijn ook alle grote touroperators benaderd. Olifantenritten kunnen nu bijna nergens meer worden geboekt vanuit Nederland.
”Wat zo’n SpinAward winnen nog leuker maakt, is de prijs zelf. Foute fraternity-zegelringen met een spin erop. En als grand prix een boksbeugel met een spinnensoort die zelfs gangstarappers acute arachnafobia bezorgt,” besluit Scato van Opstall zijn column in de Volkskrant.
PS De man die Reclamewereld dagelijks voltikt had altijd geleerd, over het ontstaan van die festivals met reclameprijzen: ”Omdat het publiek reclamemensen geen prijzen geeft, zijn ze zichzelf maar prijzen gaan geven.” Veel later kwam er de Gouden Loeki, een echte reclameprijs van de consument. Er zijn dus meer variaties mogelijk .
Lees ook:Rabobank, Shell, Philips favouriete werkgevers Intermediair
Lees ook:PSV gaat op zoek naar nieuwe shirtsponsor (mag van Philips)
Lees ook:Na de Nachtwacht wil Philips ook ons huis in ‘t ledlicht zetten
Lees ook:Shell maakt reclame met forse kortingen op Philips-producten
Lees ook:‘Privacyherinnering’ over gegevensbeheer gemeld in advertentie Google