''Deels bier, deel vrouw, zijn mijn dromen werkelijkheid geworden?'' Vraagt een blogger zich smachtend af op Realbeer, mbt de vernieuwde printcampagne (links) van het Duitse biermerk St. Pauli. Een verbe- tering, inderdaad, om dorst van te krijgen. Goed werk bureau Nonbox.
Lees ook:Moderne kunst op de fles! Bij biermerk Beck’s in Engeland
Lees ook:Zo vader, zo dochter-spotje John McEnroe & dochter voor Dayzers
Lees ook:Reclame voor ”Joods bier” en ”Brits bier” van Biershop in Duitsland
Lees ook:Heg trimmen met helicopter – ook dat kan in spotje Bud Light
Lees ook:Adidas brengt Snoop Dogg en Pauli ‘The PSM’ in Brazilië
Deze campagne is niet zo vernieuw(en)d als het lijkt. Een eerdere advertentie vcan St.Pauli bracht het tot voorbeeld op een website over vrouw-onvriendelijke advertenties (http://loveyourbody.nowfoundation.org/offensiveads.html): ‘A woman presented as a human beer bottle–now that should make you foam at the mouth. Once you’ve finished consuming her, should you just discard her like an empty beer botttle?’
Zie ook http://NoDirectOn.blogspot.com/2007/03/morgen-vrouwendag.html.
Vrouwonvriendelijk, ach, valt erg mee hoor. Die campagne vind ik toch wel een beetje apart. Waren die Amstelvrienden ook niet erg vrouwonvriendelijk soms (weet je nog, bij die trein, op t perron, vriendin dag zeggen, al rennend, maar eigenlijk rennend naar de kroeg?) Hoort een beetje bij t product kennelijk.
Dank voor tips, ga ik wat mee doen.
Ja ‘vrouwonvriendelijk’ is een groot woord. Maar wat bedoeld wordt is dat deze manier van vrouwen ‘afbeelden’ in de reclame, aan mannen de indruk geeft dat het in orde is om zo over vrouwen te denken, en dat is niet echt OK, vind ik. Het is op z’n minst lichtelijk stigmatiserend.
OK, gezien dat Eugene Roorda ook nog even heeft gereageerd op die andere discussie? Leuk.