Loden Leeuw Scarlet-campagne van 2005 verdedigd

Heet 't publiek wel verstand van reclame? Op het vakblog van Adformatie werd heftig gediscussieerd over de recente Loden Leeuw 2006 voor Unilever's Cif-commercial, die ook creatieve prijzen had gewonnen. Nee, zijn de mensen achter de vorige Loden Leeuw '05, voor Scarlet -met onder andere Beau van Ervens Dorens in een hoofdrol- geneigd te zeggen. Niks doodsteek. In het blad Management Team een uitvoerige verdediging van die campagne. ‘'Het is belangrijker dat zo'n campagne succesvol, en dat is-ie zeker geweest,'' zegt Chris

Vannitsem van het verantwoordelijke Nederlandse reclamebureau BeyenMeyer: "Voor ons betekent het niets, zo'n Loden Leeuw. Het is belangrijker dat een campagne succesvol is. En dat is deze campagne zeker geweest, dat blijkt wel uit de Effie die wij ermee wonnen (de Nederlandse prijs voor meest effectieve reclame-uiting, red.).'' De doelstellingen zijn volgens haar ruimschoots gehaald. Dat houdt trouwens wel verband met het feit dat het een heel opvallende campagne is geweest.''

Een Loden Leeuw doet daar echt helemaal niets aan af, volgens Vannitsem. ''De mensen die stemmen in dit soort negatieve verkiezingen zijn vaak toch ook een beetje zeurmensen. Bij elke campagne die je maakt heb je zeurmensen. Ik heb zelf dan zoiets van: ‘Kun je je niet eens positief instellen?'. Over campagnes die het meest opvallen heeft iedereen een mening. Nederlanders hebben trouwens sowieso altijd een mening, als Vlaamse mag ik dat zeggen hé. Het is bij jullie nooit goed. En uiteindelijk: het is maar reclame."

Volgens Gert Post, algemeen directeur van Scarlet: "Hoeveel mensen stemmen er nou in zo'n verkiezing? Waar het mij om gaat bij zo'n enorme campagne, is dat wij opvallen en dat we een goede propositie neerleggen waarmee we onze doelstellingen kunnen realiseren. Dat is ons ruimschoots gelukt, getuige het Effie-rapport. Op deze campagne alleen hebben wij meer dan 50.000 nieuwe klanten binnen gehaald. Dat is een wereldprestatie voor een geheel nieuw merk. Die Loden Leeuw (…) staat naast de Effie in de vitrinekast. Als het anders lag, dan verstopten wij hem wel."

Lees ook:Tros/Radar vraagt inzendingen voor Loden Leeuw 2012
Lees ook:‘Loden Leeuw faalt in opzet omdat sancties ontbreken’
Lees ook:Nomineren voor de Loden Leeuwen 2014 gestart
Lees ook:Loden Leeuw: 12 ‘meest irritante spotjes’ in voorselectie Tros Radar
Lees ook:Suggesties? Tros Radar: vanavond aandacht voor Loden Leeuw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.