Ik kies bewust-logo: megacampagne voedselbranche


De tv-kijker ontkomt dit najaar niet aan het ‘Ik Kies Bewust’-logo. Een aantal bekende voedselfabrikanten begon een megacampagne dat van het beeldmerk hét nationale gezondheidslogo moet maken. De vraag of de deelnemende producten gezonder zijn –waarmee vergeleken dan?- danwel minder ongezond laten we hier maar even rusten.
De tv-campagne voor Ik Kies Bewust bestaat uit twee spotjes. Zie ook de site van vakblad Distrifood


Een commercial legt het logo uit en een kortere wordt gekoppeld aan commercials voor producten (o.m. Bertolli, Mona Breaker en Becel) die het keurmerk mogen dragen, aldus Distrifood, dat ze ook toont via de site. Naast de tv-commercials gaan Friesland Foods en Campina op de zijkant van hun melkpakken uitleg geven over het logo. Daarmee komt Ik Kies Bewust dagelijks bij drie miljoen huishoudens op tafel te staan. Het tv-programma Life & Cooking, gesponsord door Unilever, zal in één van de uitzendingen aandacht besteden aan het logo.

De (niet bekend gemaakte) kosten van mediacampagne worden opgebracht door de initiatiefnemers van het logo Unilever, Campina en Friesland Foods en de aangesloten supermarkten.

Op Albert Heijn, dat zijn eigen Klavertje Vier-logo heeft (zie beneden) en Aldi en Lidl na, zijn dit alle Nederlandse supermarktketens. Inmiddels hebben Remia, Van Dijk Food Group en Imperial Taste zich ook aangesloten bij de initiatiefnemers. Harry Brouwer, voorzitter van de Stichting Ik Kies Bewust en bestuursvoorzitter van Unilever Nederland verwacht dat op termijn meer fabrikanten zich bij het logo zullen aansluiten dankzij de gigacampagne.

Het Voedingscentrum, een overheidsinstelling, staat achter de campagne. Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant van het Convenant Overgewicht, heeft Albert Heijn opgeroepen ‘over de eigen schaduw heen te kijken.” In de media wordt al gesproken van een logo-oorlogje. Volgens woordvoerder Els van Dijk van AH zijn de fabrikanten er veel te laat bij en is ‘bewust’ zeker niet hetzelfde als ‘gezond.’

Lees ook:Consument ziet keurmerk eerder als reclame dan hulp bij kiezen
Lees ook:Vinkje vervangt Ik Kies Bewust-logo en Keuze Klavertje AH
Lees ook:Unilever laat Braziliaanse reclamemakers spelen met haar logo
Lees ook:NOC*NSF-sponsor Unilever start corporate campagne OS Beijing
Lees ook:Amateur wielrenner komt in Franse tour terecht dankzij Snelle Jelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.