‘Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame’ in Louwman Museum

In het Louwman Museum in Den Haag is tot en met zondag 15 april de tentoonstelling Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame te zien. Deze belicht volgens de organisatoren ”op een originele en verrassende manier de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto, aan de hand van spraakmakende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland.” Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame is een primeur. Het is de eerste overzichts- tentoonstelling over autoreclame die in NL georganiseerd wordt. Bijgaand alvast een reclameklassieker en Gouden Loeki-winnaar uit 1983, Met de Fiat Panda lach je iedereen uit. Meer in overlees.

Autoreclame vertelt veel over onszelf en over onze samenleving. Dat verhaal wordt in de tentoonstelling op een toegankelijke, leuke en kleurrijke wijze verteld. Via advertenties, affiches, commercials en ander reclamemateriaal. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee op een reis door de tijd langs verschillende thema’s, zoals Stijl en Status, Big is Beautiful, Klein maar Fijn en De vrouw en de Auto.

De tentoonstelling zal voor veel bezoekers een feest der herkenning en een bron van verrassing zijn. Wie kent niet de grappige tv-reclame ‘Met de Fiat Panda lach je iedereen uit’ of de overenthousiaste autoverkoper van Citroën? Naast bekende autoreclames uit eigen land zullen er ook vele campagnes uit het buitenland te zien zijn, zoals de reclame voor Pierce-Arrow, Cadillac en de legendarische Amerikaanse campagne voor de Volkswagen Kever.

De tentoonstelling is te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Het museum heeft eind 2011 de Heritage Award ontvangen van de wereldoverkoepelende Fédération Internationale de l’Automobile. Deze prijs wordt toegekend aan een organisatie die bestendig en op hoog internationaal niveau een grote bijdrage levert aan het behoud van de autohistorie.

De tentoonstelling is samengesteld door Wilbert Schreurs, de enige reclamehistoricus van Nederland, Hans Horwitz, verzamelaar en oud-reclameman, en ontwerper Pim van Schaik. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van  de publiekstentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden ca. 70.000 bezoekers trok.Volg deze tentoonstelling op Twitter: @BlijdatikRij125

Lees ook:Laatste week ’125 jaar Autoreclame’ in Louwman Museum
Lees ook:Tentoonstelling ’125 jaar Autoreclame’ nu in Hoorn te zien
Lees ook:Stemmen op ‘leuke autoreclame’ op site 125 jaar Autoreclame
Lees ook:Prachtige reclame voor ’125 jaar Autoreclame’- tentoonstelling… in vrouwenkatern DeTelegraaf
Lees ook:Vrouwelijk model van 71 op de motorkap als reclame voor tentoonstelling ‘Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame’

0 reacties op “‘Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame’ in Louwman Museum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.