Eerbetoon aan Rijk ‘Foutje bedankt’ de Gooijer op tentoonstelling ReclameKlassiekers in Beurs van Berlage

[RIP Rijk, zie ook] Rijk de Gooijer (85) is de acteur met de meeste ReclameKlassiekers op zijn naam. Daarom werd hij gisteren geëerd in de Beurs van Berlage, waar de tentoonstelling nog te zien is t/m 6 maart, in aanwezigheid van familie, vrienden en reclamemakers. Meldt vaksite Adformatie. De Gooijer, die in slechte gezondheid is maar desondanks toch aanwezig was in de Beurs (zie vanavond ook RTL Boulevard), had de hoofdrol in reclame- klassiekers ‘Het Bier is weer Best’, C&A , Paturain, Reaal Verzekeringen en KPN Telecom (klik voor meer foto’s). Van Goed gedaan, jochie!’ voor Paturain en Foutje bedankt!’ voor Reaal tot de sketches voor C&A (met Johnny Kraaikamp sr) en KPN Telecom (met Maarten Spanjer).  In aanwezigheid van onder andere zijn zoon Rijk de Gooijer jr, Maarten Spanjer, Peer Mascini, Frans Weisz, en een aantal reclamemakers die met hem hebben samengewerkt, is er een eerbetoon uitgebracht aan de man die ‘de reclameklassieker onder acteurs’ mag worden genoemd. Jan Knaap namens het ReclameArsenaal: ‘Er is geen acteur in Nederland die in meer Reclameklassiekers heeft meegedaan. Rijk is altijd reclame voor reclame geweest. Reclame met een lach. Reclame, zoals we reclame graag zien. Reclame waar we van houden.’
De reclamemaker met de meeste reclameklassiekers op z’n naam, waaronder die van Paturain – Bart Kuiper van Leukwerkt Worldwide – richtte ook nog persoonlijk het woord tot De Gooijer: ‘Dankzij jou werd een van mijn eerste tv-campagnes leuk. Zoals je elke reclame waaraan je meedeed leuk maakte. “Goed gedaan jochie” werd dankzij jou een gevleugelde uitdrukking.’
De Gooijer zelf was zeer verguld en zegde het aanwezige publiek spontaan toe dat hij de aan het eerbetoon verbonden prijs niet bij het Gouden Kalf zou bewaren, maar op een mooie plek thuis (in 1995 gooide hij onderweg naar huis deze filmprijs uit het raam van de ‘televisietaxi’ van Maarten Spanjer), aldus schrijft Maarten Hafkamp op de vaksite vandaag.
De tentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers is nog tot en met 6 maart in de Beurs van Berlage. De tentoonstelling is een initiatief van het ReclameArsenaal (www.reclamearsenaal.nl) en is, ik citeer het persbericht, ”tijdelijk misschien wel het leukste geschiedenisboekje van Nederland. Als je de tijd z’n werk laat doen, blijkt reclame meer dan alleen commercieel gewin; reclame is ook cultureel- en persoonlijk erfgoed. Dat maakt de tentoonstelling zo leuk om te bezoeken. Inmiddels hebben een recordaantal van meer dan 50.000 bezoekers dit gedaan. Reden om de tentoonstelling met een week te verlengen tot en met 6 maart.”

Lees ook:Reclame-eerbetoon aan vandaag overleden grootse acteur/cabaretier Rijk ‘Foutje bedankt’ de Gooijer
Lees ook:Expositie ‘ReclameKlassiekers’ in Beurs van Berlage (pas in 2010 hoor)
Lees ook:Belreclame 12 BN’ers voor ’100 jaar BN’ers in de reclame’
Lees ook:Expositie ‘ReclameKlassiekers’ van 18 december t/m 27 februari te zien in Beurs van Berlage
Lees ook:‘Reclame is het waard om bewaard te worden.’ Jan Knaap over 100 Jaar Reclameklassiekers in Beurs van Berlage

0 reacties op “Eerbetoon aan Rijk ‘Foutje bedankt’ de Gooijer op tentoonstelling ReclameKlassiekers in Beurs van Berlage

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.