Waarom gooit Toyota reclamegeld voor nieuwe Avensis (en Vicky) zo weg?

[UPDATE, probleem met Vicky's testsite opgelost]De imposante commercial voor de nieuwe Toyota Avensis, op ‘t pretentieuze af, zag ik al enkele keren voorbij zoeven op tv. Engelstalig nog wel, met Vicki (ex-presentatrice TopGear), die verwijst naar de Toyota-site, die weer verwijst naar Vicky’s test. En dan vandaag de dagbladadvertentie, ook weer met Avensis en heli, die hetzelfde doet. De heli is van de Overijsselse selfmade ondernemer Hennie van der Most*, ook te zien in het spotje. Hij is heel happy met zijn heli èn zijn Mercedes-Benz S-klasse 420, weet ik toevallig (en hij zou volgens mij hoogstens voor Toyota’s duurste Lexus zwichten). En nu komt het: klikt je door naar Vicky’s testsite van Toyota & filmpje, dan krijg je dit te lezen: ”This account has been suspended. Either the domain has been overused, or the reseller ran out of resources.” De dealer heeft vast nog genoeg geld, hoop ik, en zoveel bezoek zal er nou ook niet geweest zijn zaterdag- morgen vroeg… Die Vicky. Waarom zijn er deze fouten gemaakt, waardoor bakken reclamegeld worden weggekieperd, juist nu dat soort geld zo schaars is?

*De succescvolle zakenman Hennie van der Most speelt een hoofdrol in de tv-commercial van de nieuwe Toyota Avensis. In zijn helikopter neemt hij het op een circuit op tegen de nieuwe auto. Het is een promotiespot in de sfeer van het populaire autoprogramma Top Gear. De clue is alleen te zien is op internet (www.toyota.nl).

Dit meldt het persbericht over de speciale Vicky-site:
”Vicki Butler-Henderson zal behalve in de tv-commercials voor Toyota ook op internet te zien zijn. Ze krijgt een speciale Vicki-site, die te benaderen is via www.toyota.nl. Op deze website kunnen bezoekers het vervolg van de tests in de tv-commercials zien, evenals Vicki’s testrapporten van diverse Toyota modellen. Toyota speelt met de ondersteuning via internet in op de manier waarop consumenten tegenwoordig hun keuze voor een auto maken; internet speelt daarin immers een belangrijkere rol.

”Toyota heeft in Nederland Vicki Butler-Henderson exclusief gecontracteerd voor de tv-commercials die uitsluitend op de Nederlandse televisie te zien zijn. De Britse journaliste presenteert niet alleen de commercials, ze speelt er ook de hoofdrol in. Ze zal de nieuwe modellen en features van Toyota testen vanuit het perspectief van de consument; nagaan of Toyota de beloften van de nieuwe auto’s ook echt waarmaakt en de auto’s testen op één specifiek aspect. Dit alles in de vermakelijke stijl van goed bekeken Britse autoprogramma’s als Top Gear en Fifth Gear.”

Lees ook:Vier nieuwe Toyota’s knap geïntroduceerd in één commercial
Lees ook:Reclame Toyota: CVT automaat voor €1 bij Verso, Avensis
Lees ook:Toyota City lijkt op een drol, maar kan toch boeien
Lees ook:We zien twee lichtpuntjes in de economie. Van de Toyota Prius
Lees ook:Na voetbalcoach en dure voetballer Lotto’s luxe wielrenner

11 reacties op “Waarom gooit Toyota reclamegeld voor nieuwe Avensis (en Vicky) zo weg?

  1. Toyota-lover

    Het is zeker nog vakantie bij Toyota, ze zitten zeker nog te maffen daar dat ze dit nog niet gezien hebben.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Wouter

    Ze heeft echter nooit Topgear gepresenteerd. 5th Gear wel!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, MvO

    Wil je wel geloven, Wouter, misschien zat ik in de verkeerde versnelling, maar Toyota’s pr-bureau meldde: ”Leading in de commercials is Vicki Butler-Henderson, voormalig presentatrice van Top Gear.”
    Terzijde: ik kende AdCritic niet, geheim gehouden ;-) ? Interessant initiatief, al is het ReclameArsenaal daar ook druk mee bezig.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Michiel

    Vicki heeft wel degelijk Topgear gepresenteerd.
    Was voordat Jeremy Clarkson daar de macht greep.
    Vicki, Tiff Needell en Quentin Wilson zijn er toen (6 jaar geleden) uitgestapt om 5th Gear te gaan doen.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, MvO

    Dank, Michiel, beetje lang geleden om daar nog mee te pronken, wat dat pr-bureau doet (Topgear is bovendien helemaal veranderd, neem ik aan). Maar ach, geen halszaak.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Wouter

    Inderdaad een beetje pronken met oude veren. Maar toch, ik zat er lelijk naast! Nee hoor, ADcritic.nl is geen groot geheim, slechts een lang gekoesterde wens om dit idee is tot iets concreets om te zetten. Als ik het bij het juiste eind had toen ik dit bedacht, komt de bekendheid vanzelf.

    PS. Op het moment van schrijven zitten er 34 Canadezen op mijn site. Loekie zou zeggen: asjemenou?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Wouter

      let niet op mijn spelling overigens… ;)

        /   Beantwoorden  / 
  7. Redactie, MvO

    @Wouter: klinkt interessant allemaal. Succes ermee. Heb de mensen van het ReclameArsenaal op je site gewezen (de STER heeft natuurlijk ook veel commercials in het archief). Ik zal je site zelf ook gaan volgen. Alleen: Canadezen? Alles is toch in het Nederlands?
    PS Wie ben je eigenlijk, kom je uit de reclame, de journalistiek?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Wouter

      Dank! Ik hoop dat de mensen het mooi gaan vinden. Ik ben inderdaad op zoek naar materiaal, dus als je met de juiste mensen in contact kan brengen zou dat zeer prettig zijn. De Heineken commercial is populair van Californie tot Melbourne, die gaat de hele wereld over… Over wie ik ben, none of the above, al bijna 10 jaar zit ik tot aan mijn nek in het internet. ADcritic.nl doe ik er bij.

        /   Beantwoorden  / 
  8. Nicky

    Nu vindt ze Toyota ineens een goede auto.
    Dat mens waait met alle winden mee als het maar betaalt.
    Vicky Butler Henderson is een onbetrouwbaar mens die beter kan gaan koken!
    Hoe kan je je laten bekopen en lekker geloofwaardig.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Nicky

      Het is inderdaad een vreemd mens!

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.