Belastingdienst in advertentierel met Intermediair en NRC Handelsblad

Een special in VNU-weekblad Intermediair eind vorig jaar over ict- drama's bij de overheid heeft de Belastingdienst doen besluiten, blijkens een uitgelekte interne mail, ‘geen zaken meer met het weekblad en alle overige aangesloten titels en jobboards van VNU te doen'. Dat meldde vakblad Adformatie. Aanleiding was dat de overheidsdienst benaderd was om juist rond deze special te adverteren. Ook uitgeverij PCM, waartoe NRC Handelsblad behoort, kreeg in oktober van de dienst te horen dat er minder zou worden geadverteerd vanwege artikelen over problemen bij die dienst, meldt NRC H. VNU reageerde niet op de, want dat is dit toch, advertentie-boycot. Bronnen

melden dat beide partijen inmiddels in gesprek zijn, aldus Adformatie. Volgens de NRC zou de boycot daar al van tafel zijn. Birgit Donker, NRC-hoofdredacteur, zegt terecht in haar eigen krant: ''Wij laten ons bij ons journalistieke werk louter leiden door wat nieuws is en niet door wat eventuele gevolgen voor advertentie-inkomsten zijn.'' En bij Intermediair wisten de salesmensen vast niet van de precieze inhoud van de redactionele artikelen, toen ze aanklopten bij de Belastingdienst. Vermoed ik. Een interessante vraag is of je voorinzage zou kunnen vragen in de aard van de artikelen, als je gevraagd wordt veel geld in dat tijdschrift, bij die artikelen, te investeren.

Komt wel weer goed, in beide gevallen, verwacht ik, en dat mag ik hopen ook. Een advertentieboycot is wel het laatste wat je moet doen om pressie uit te oefenen, zeker als overheidsinstantie. Ga met open vizier een gesprek met de redactie(s) aan als je denkt dat er iets niet klopt met de berichtgeving. De Belastingdienst heeft kennelijk wat minder begrip, laat staan humor, dan je uit hun huidige reclamecampagne in de media zou kunnen afleiden.

Lees ook:Belastingdienst zet candid camera in als reclamehulpje
Lees ook:Belastingdienst doet de blauwe envelop in de afscheidsreclame
Lees ook:Belastingdienst kan niet zonder jou zegt advertentie
Lees ook:Sint Jozefoord en Buurtzorg winnen Beste Werkgevers 2015-prijs meldt advertentie
Lees ook:Over die zeehond van de Belastingdienst willen De Opportunisten ook wel wat kwijt

Eén reactie op “Belastingdienst in advertentierel met Intermediair en NRC Handelsblad

  1. Redactie, Michael

    Staatssecretaris De Jager (Financiën/CDA) ontkent dat de Belastingdienst advertenties heeft willen terugtrekken bij uitgevers PCM en VNU nadat die kritische berichten over die dienst hadden geplaatst. Dat zei hij gisteren tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer, zo meldt NRC Handelsblad.
    De Jager: „Het beeld dat ik heb gekregen is dat de Belastingdienst scherp gelet heeft op effectiviteit van personeelsadvertenties en daarmee op het besteden van euro’s. Mocht toch de indruk zijn gewekt dat de dienst invloed zou willen uitoefenen op de redactionele kant, dan betreur ik dat. Ik wil benadrukken dat er geen sprake van is, of kan zijn, dat een koppeling wordt gelegd tussen het plaatsen van advertenties en een kritische redactie. Die moet volledig onafhankelijk kunnen opereren.”

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.