Roorda over Zalm naar DSB: ‘’Goedkoopste imagecampagne ooit’

Ook reclamemaker Eugène Roorda is zeer onder de indruk van de ''top- transfer van de week'', die van oud-minister Gerrit Zalm naar DSB Bank. Hij wordt er Chief Economist. Een ‘'meesterzet'' van DSB-topman Dirk Scheringa die iets toevoegt wat de bank node miste, zegt hij vandaag in zijn column op BNR Nieuwsradio. ‘'Met de komst van Gerrit Zalm wordt dat "statuurlijk vernisje" nu aan het corporate imago toegevoegd. Waar- door DSB ineens wél die allure krijgt die nodig is om mee te spelen in de grote bancaire wedstrijd. De mentale afstand met een Rabo of ING wordt in een klap een stuk kleiner, DSB hoort er straks helemaal bij. En dat allemaal door de komst

van één man, voor twee dagen per week. at Zalm als honorarium krijgt doet niet ter zake. Laat het vijf ton per jaar zijn of voor mijn part één miljoen. Het is immers sowieso de goedkoopste image campagne die ooit in bankenland is gevoerd,'' aldus Roorda.

‘'U weet: in de wereld van het grote geld is corporate imago alles en verder is er eigenlijk niks,'' vervolgt hij. ‘'Als je wilt meespelen in die grote mensenwereld is een sterk corporate imago de onmisbare minimum voorwaarde. Het zorgt voor merkkracht en reputatie, voor aantrekkingskracht op de talentenmarkt en… voor grote klantenstromen want vergis u niet: wij consumenten hebben een fijne radar voor de statuur en geur van een onderneming, uitgedrukt in dat abstracte begrip, corporate imago. Dat ondergaan wel weliswaar grotendeels onderbewust, maar aangezien 70% van onze koopbeslissingen onderbewust plaatsvindt is imago dus doorslaggevend.''

Nu had DSB alles al – en vooral daverend commercieel succes – maar dat corporate imago was nog oningevuld en dus een soort witte vlek, aldus de BNR-columnist, in het dagelijks leven creatief directeur van Roorda Reclame. ‘'Dat gemis ontbrak het merk voelbaar, waardoor het wat gevangen zat in die "indifference between love and hate". Hoewel Dirk Scheringa een geweldig ondernemer is gebleken, en ook zeker groeide in zijn rol als gezichtsbepalend CEO, werd hij nooit een representant van de "Haute Finance" Dat wilde hij ook niet, maar een volwassen financiële instelling kan nu eenmaal niet zonder. Zeker niet in deze tijd waarin bestuursvoorzitters het corporate imago sterk beïnvloeden, misschien wel net zo sterk als de campagnes die gevoerd worden.‘' En toen haalde hij Zalm.

 

Lees ook:Reclametassen-oorlogje: Dirk ruilt ‘Wouter-tas’ in
Lees ook:Sorry Dirk zegt Quote in campagne over 499-rijksten (exit lijst DSB-oprichter)
Lees ook:Waarschuwing voor gerookte zalm met salmonellabacterie
Lees ook:BNR’s reclamecolumnist Eugène Roorda richt pijlen op ‘Fopbank ASN’
Lees ook:Roorda: ‘P&G nerveus van Unilever’s maatschappelijke sprong’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.