Roorda: ‘Inzet van Peer Mascini door Beemsterkaas reputatiepikkerij’

‘'Reputatiepikkerij'' en boven- dien ‘'volstrekt onnodig.'' Het duurde even, maar daar is het dan. Het, zo blijkt, harde oor- deel van reclamemaker Eugene Roorda over het commercial- relletje rond Beemster van de kaas, Campina van de melk en Peer Mascini van Bommetje. Zaterdag j.l. zei Roorda in zijn column op BNR Nieuwsradio: ‘'Nog even los van het feit dat je niet de afgelikte spokesman van een ander moet gebruiken, dat is verwarrend voor de consument, want die denkt bij Peer aan melk, en dat het misschien ook niet sjiek is om te doen, is hier de grote vraag natuurlijk: is het nodig? Mijn antwoord: het is volstrekt onnodig.'' Zoals bekend stapte Campina vorige maand naar de rechter, die het spotje van Beemsterkaas met Peer verbood. ‘'Beemster Kaas heeft een geweldige

merknaam, en er ligt ook nog eens een heel goed verhaal. Althans, ik rij vaak door die Beemster en denk dan altijd: hier zit wel een verhaal in. Als ik kaasboer zou zijn, nou, dan wist ik het wel. Waarom gelooft Beemsterkaas (een merk van Cono Kaasmakers-MvO) dus niet in zichzelf? In plaats van deze reputatiepikkerij zouden Beemsterkaas en haar reclamebureau om dat authentieke Beemsterdamverhaal hun eigen property (eigenstandige reclamevorm) moeten bedenken. Met de dwarse Beemsterboer in de hoofdrol of voor mijn part een schele Beemsterknecht of een gewillige Beemsterboerendochter, die de meest wilde fantasieën krijgt van dat kneden van die kazen, ik roep maar wat.''

Roorda: ‘'Wat Beemsterkaas en haar verongelijke marketingdame echter niet moeten doen is Campina onsportief gedrag verwijten. Dat slaat als een koe op een stuk kaas. Al zou Campina flauw zijn, daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat je zelf iets mot verzinnen. Dat is de uitdaging in het vak. Met de naam Beemsterkaas, en met die geweldige kazen uit die streek, mag dat geen probleem zijn.''

Marketingcommunicatie is een ''property bedenken, een eigenstandige reclamevorm'' die het merk in kwestie onderscheidend op de kaart zet, zegt hij. ''Met of zonder bekende Nederlander, dat maakt niks uit,'' aldus de BNR-columnist, in het dagelijks leven creatief directeur van Roorda Reclame. ‘'Dat bedenken is niet eenvoudig en slechts weinigen gegeven. Maar als je het te pakken hebt, dan heb je goud in handen. Denkt u aan de marketingsuccessen van Hak met Martine Bijl, de Postbank Leeuw, Jochem de Bruin van de Rabo of Peer Mascini van de Melkunie (nu Campina). Het zijn reclamehoogstandjes die merken op de kaart zetten en ook doorwerken in de collectieve psyche. Vaak tientallen jaren.''

NASCHRIFT: ik herhaal even de reactie van Bart Kuiper van het bureau dat destijds verantwoordelijk was voor de Peer-campagne (Kuiper & Schouten), vorige maand op Reclamewereld.blog. Ook hij heeft twijfels over het nut van die commercial voor Beemster/Cono (en zou geloof ik, haha, net als Roorda, ook graag voor dat kaasmerk aan de slag willen):

Kuiper: ''Ik zie het als een hommage aan een herkenbare campagne die ooit door K&S bedacht is. Ik heb er dan ook totaal geen moeite mee. Zelf zou ik het leuker vinden om voor Beemster iets nieuws te verzinnen. Maar dit terzijde. Belangrijker is: wat heeft de adverteerder eraan? De vraag is voor wie het wat doet, voor Beemster of Melkunie? Hoe kijkt het publiek naar een merk dat iets kopieert. Ziet het publiek de parodie,of wordt er vooral geroepen dat is gejat?''

 

Lees ook:Peer Mascini’s Beemsterkaas-spotje moet van de buis van rechter
Lees ook:Beemster Kaas brengt melkreclameheld Peer Mascini terug op tv
Lees ook:Beemsterkaas geboycot door Dirk, Jumbo, Plus, Dekamarkt en andere supers
Lees ook:De Beemsterkaas commercial met melkreclameheld Peer Mascini
Lees ook:Boer zoekt lekker stuk in commercial Beemster kaas

Eén reactie op “Roorda: ‘Inzet van Peer Mascini door Beemsterkaas reputatiepikkerij’

  1. Herman de Winter

    Sorry hoor maar ik moet toch even reageren. Eugene Roorda heeft weer een mening. De man die zijn eigen radio programma heeft gemaakt omdat anders nooit iemand van deze man zou hebben gehoord. De man die enkel campagnes kan adopteren of ze maakt gebasseerd op hele slechte one-liners en rijmpjes. Kom op zeg! Zijn opmerking alleen al verklaard dat hij absoluut geen (Beemster) kaas heeft gegeten van het vak reclame. Die film was puur als stunt bedoeld met de bedoeling om dit allemaal los te maken in de pers. En hij trapt er met zijn twee voeten in. Kom op meneer Roorda, even uw plaats weten en laat het echte werk over aan de mensen die ook zonder rijmpjes een campagne kunnen maken.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.