Eugene Roorda: ‘Politiek kan nog wat leren van nierenshow BNN’

‘'Een smakeloze vertoning was het (…) geen moment, wél televisie op zijn best. En dus: massacommunicatie op zijn best!'' Reclamemaker Eugène Roorda was erg onder de indruk van BNN's nierenshow (Roorda: ‘'ik noem het een authentieke belevenis''). Als media-event valt er veel van te leren, ook door de politiek, zegt hij in zijn radiocolumn vandaag op BNR Nieuwsradio. ‘'Dit kunstje kan alléén televisie. Geen ander medium heeft die persoonlijke en tegelijk collectieve zeggingskracht. Overigens ook de reden waarom televisiereclame alsmaar toeneemt, ondanks narrige signalen dat het niet effectief meer zou zijn. Televisie

is het enige medium dat je emotioneel van links naar rechts en terug kan zwiepen. En het mooie is dat dit ook kan met maatschappelijk belangrijke onderwerpen. De gepolijste versie van de waarheid blijkt vrijwel altijd effectiever dan de echte, als je diepe weerstanden wilt overwinnen. Elke tv- of reclamemaker snapt dat; nu de politiek nog. Het doel heiligt de show.''

Het mocht de pret niet drukken, en het deed niks af aan zijn bewondering voor BNN, maar eerlijk gezegd vond Roorda het bijna jammer dat er uiteindelijk géén nier werd weggegeven. ‘'Dat kwam, door de voelbare integriteit van die donorshow werd ik er zó ingetrokken dat ik dacht: waarom ook eigenlijk niet? De een zijn dood is de ander zijn brood. Plus een beter leven en een toekomst überhaupt, zonder dat vreselijke uitzichtloze gehannes aan zo'n spoelmachine.''

Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur van Roorda Reclame: ‘'Er bleek onvermoede menslievendheid in me te schuilen, die het met gemak won van de ethische muizenissen. En het was juist die spelvorm die het onderwerp moeiteloos ontdeed van die remmende heiligheid. De gevoelsweerstand werd per minuut afgebroken tot er niks van over bleef.''

BNN slaagde er volgens hem in om een ‘'hardnekkige cognitieve dissonantie eindelijk te doorbreken. Door lichtheid, medemenselijkheid en zelfs humor in het onderwerp te brengen. Een smakeloze vertoning was het dan ook geen moment wél televisie op zijn best. En dus: massacommunicatie op zijn best!''

 

Lees ook:Roorda: ‘Wat zo’n fusie doet met het merk ABN Amro? Helemaal niks’
Lees ook:Roorda: ‘Heimwee naar Fortuyn? Dat gaat wat ver’
Lees ook:Roorda noemt Haagse drukte over leenreclame ‘potsierlijk’
Lees ook:Roorda: ‘Bij banken voelen klanten zich mieren met rugnummers’
Lees ook:Reclameman Roorda over EG-kritiek op ‘oude’ Biertje?-campagne

Eén reactie op “Eugene Roorda: ‘Politiek kan nog wat leren van nierenshow BNN’

  1. Z. Eiker

    De politiek leert niet, van niemand of van niets niet!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.