Jeugdcampagnes: blad Spunk geeft Blauwe Plank, Gouden Spijker

Waarom niets eens beginnen met het goede nieuws. De campagne 'Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn' in opdracht van KPN/Mijn Kind Online, heeft van jongeren- magazine Spunk de Gouden Spijker gekregen. Want heel goed voor de doelgroep, de spijker op zijn kop. Maar de Blauwe Plank, van het misslaan, werd ook uitgedeeld, voor de campagne ‘Wat voor eikel/kuddedier ben jij?' van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie. Bij Spunk hebben ze kennelijk veel verstand van jongerencommunicatie, misschien moeten ze maar een reclamebureau beginnen, haha. Heel vreemd is echter dat ze zeggen niet naar de effectiviteit van de campagnes te kijken. ‘'Daar hebben we geen verstand van.'' Dertigers

bestoken jongeren met campagnes en ze denken precies te weten wat zij leuk vinden, maar slaan de plank meestal finaal mis, aldus het blad. „De absolute winnaar doet werkelijk alles fout wat je maar fout kunt doen: overmatig gebruik van jongerentaal en het idee dat jongeren alles aannemen als het maar door een rapper of een BN-er gezegd wordt. En als laatste fout het moraliserende vingertje", aldus Spunk, zo melden diverse media. In de campagne spreken inspecteur De Cock (Baantjer) en Yes-R jongeren aan op asociaal gedrag en meelopen.

Volgens het vakblog van Adformatie is die laatste campagne aantoonbaar succesvol gebleken, al worden er geen onderzoekcijfers geproduceerd. En bewijs dat Spunk inderdaad geen verstand heeft van effectiviteit (dus toch maar geen bureau moet beginnen). ''Blijkbaar zijn het toch niet zulke eikels, daar bij PPGH/JWT (de maker), BiZa en Justitie…'', aldus redacteur Jeroen Mirck. 

Hoe anders luidt het oordeel van het blad over de campagne 'Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn.'  „Een webcamintrige met de climax aan de keukentafel. Hard en grappig, dat boeit ons wel", stellen de jongeren van Spunk. De campagne van reclamebureau YoungWorks verdient de Gouden Spijker. In het filmpje haalt een jongen vanachter zijn computer een meisje over haar shirt uit te trekken voor de webcam. Eenmaal aan de keukentafel blijkt de escapade zich te hebben afgespeeld met zijn eigen zus.

Lees ook:Seksspot ”webcam” InternetSoa is YouTube-kraker
Lees ook:Samenwerkingscampagne ‘&’ scoort in dubbel opzicht
Lees ook:‘Gratis’ jeugdbelcommer Blyk vertraagd tot eerste kwartaal 09
Lees ook:Overheid met ‘kuddedier-campagne’ naar jongeren
Lees ook:Bond FNV gaat via TMF en ROC-site reclame maken bij jongeren

2 reacties op “Jeugdcampagnes: blad Spunk geeft Blauwe Plank, Gouden Spijker

  1. Ellen

    De onderzoeksresultaten zijn ondertussen geproduceerd op Adfoblog. En m.i. zéker geen bewijs dat Spunk geen verstand van zaken heeft, qua effectiviteit. Wel een bewijs dat de game/website goed heeft gescored, maar of daarmee de boodschap is overgebracht blijft de vraag. En dat zal toch hopelijk de doelstelling zijn geweest.
    Een oordeel van Spunk zegt mij meer…

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jeroen Mirck

    Het stuk op Adfoblog is van mijn hand. Ik beweer overigens nergens dat de bewuste campagne op ALLE fronten ‘aantoonbaar succesvol’ is. Op sommige fronten (bekendheid, doorklikratio) is hij dat in ieder geval wel.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.