Gnoes, geiten en lemmingen – allen erkende kuddedieren – spelen een hoofdrol in een nieuwe
overheidscampagne met de boodschap ‘wees geen meeloper, maar geef je mening als het om
veiligheid gaat’. De kuddedier-campagne moet jongeren bewust maken dat ze als meeloper met een
groep soms fout – crimineel – gedrag vertonen. En deze groepsdruk
bespreekbaar maken. Ook in deze campagne hebben rechercheur De Cock en rapper Yes-R
elkaar gevonden. De campagne bestaat uit een tv-spot, radiospotjes en pr. Daarnaast bevat de site info voor jongeren en computergames (waaronder de ‘nu al
legendarische’ gnoe gnoe
revolution). Verder is er een t-shirtwedstrijd en een scholenwedstrijd, waar leerlingen een rap kunnen maken over groepsgedrag en veiligheid.
De ‘kuddedier-campagne ’ loopt tot medio januari en kost all-in ruim een miljoen euro. Over exacte doelstellingen van deze gedragsveranderingscampagne laat met zich niet uit bij het Ministerie van BZK.
Lees ook:Woninginbraak-vermijding onderwerp eerste preventie-campagne Veiligheid en Justitie
Lees ook:Shit happens, maar is nieuwe vuurwerkcampagne daarom retegoed?
Lees ook:De Snelheidsweter kent zijn snelheid beter-campagne
Lees ook:Vuurwerkcampagne op internet waarschuwt jeugd
Lees ook:Aftrap verkiezingscampagne ‘u heeft het voor zeggen’
Life of Brian:
Zoals Brian tegen de menigte roept:
“You don’t need to follow me. You don’t need to follow anybody! You’ve got to think for yourselves. You’re all individuals!”
de menigte in koor:
“Yes, we are all different!”
http://www.mwscomp.com/movies/brian/brian-19.htm
maar ja, maak dat die koters maar eens duidelijk.
Ah, van Monty Python, wat kunnen we nog steeds veel van ze leren… Geestig!