Vier Amerikaanse mediagiganten lanceren mogelijk samen een nieuwe videowebsite om te concurreren met het populaire YouTube, meldt Nu.nl op basis van een bericht in het Amerikaanse dagblad Wall Street Journal. Ze willen een graantje meepikken van de snelle groei van webvideo-reclame en het tevens bemoeilijken voor YouTube om hun tv-programma's illegaal te copieren. Het gaat om Fox , CBS, Viacom en NBC. Die website
moet gevoed worden met de inhoud van hun vele tv-programma's. Daarnaast zouden ze een nieuwe webbased videospeler willen ontwikkelen waarmee clips kunnen worden afgespeeld. Zij willen hiermee inspelen op de snel groeiende markt van video-advertenties op het internet.
YouTube, onlangs overgenomen door Google, krijgt zo'n honderd miljoen hits per dag. Hoewel de meeste video's op YouTube eigengemaakte filmpjes zijn, zijn de meeste best bekeken video's illegaal gekopieerde tv-programma's, aldus Nu.nl. Verschillende mediabedrijven hebben onlangs gedreigd YouTube aan te klagen voor het breken van copyright. CBS is daarentegen juist een licentieovereenkomst met de website aangegaan, waardoor hun programma's legaal op de site te bekijken zijn.
Volgens The Wall Street Journal zijn de vier al sinds begin 2006 in overleg met elkaar en is nog niets definitief. Viacom schat dat video's van zijn televisiekanalen, zoals MTV en Nickelodeon, dagelijks 80.000 keer worden bekeken op YouTube. De schade zou dan oplopen tot miljarden dollars. Eerst werd gedacht dat de vier gezamenlijk naar de rechter zouden stappen.
Lees ook:Philips met meer ‘anti reclame-reclame’ op tv in VS
Lees ook:Wolf of Wall Street, reclametrailer met Leonardo DiCaprio
Lees ook:Motorola Droid 2 valt iPhone aan met Flash-reclame
Lees ook:De nieuwe ‘iPad is Iconic’-commercial van Apple
Lees ook:The Wolf of Wall Street: Leonardo DiCaprio’s reclametrailer