Delfts bureau zoekt reclamemaker via bluetooth


Wie in de abri’s bij het Delftse NS-station de bluetooth van zijn mobieltje inschakelt, krijgt daarop het bericht. ‘Reis je richting Amsterdam? Kijk dan over 900 meter naar het glazen pand aan je rechterhand.’ Het gaat om een ACTIE van een Delfts reclame- bureau, dat op deze manier een nieuwe reclamemaker (art director) zoekt. Ook treinreizigers krijgen automatisch het bericht. Niet iedereen is daarvan natuurlijk gediend, lezen we op de AD-site
. Martin: ‘Spam op je telefoon. Ze moeten het niet gekker maken!!!’ En Ryt, to-the-point:

‘Ik heb genoeg betaald voor mijn mobiel en zit dus niet op deze ongevraagde rotzooi te wachten. Stel je voor dat iedereen dit gaat doen. Chaos!!’

Op alle abri’s rond het station is een middellange-afstand bluetooth antenne gemonteerd, die alle mobiele telezoons in een straal van 25 meter kunnen bereiken. Het berichtje is overigens gratis; openen kost geen geld.

Het glazen pand in kwestie is het pand van reclamebureau Wubbe, waar een groot spandoek hangt met het adres van een website die naar de vacature verwijst. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met een buitenreclame-exploitant. Ook MP-3 bestanden en fotobestanden kunnen rondgestuurd worden.
Directeur Kees Stolze van Wubbe is niet bang dat hij irritatie oproept bij mensen die niets met reclame. ,,Onze doelgroep is vertrouwd met dit medium, maar ik denk dat je er heel selectief mee om moet gaan.’’

Maar dat doet-ie dus niet. Voorts is een beetje aandacht in de media, zoals in het AD en hier, natuurlijk wel leuk voor zo’n bureau. Enfin, Stolze plaatste voor de zekerheid ook maar een advertentie op Adformatie’s site en blog, mocht die reclamemaker Amsterdam toch niet uitkomen of treinen haten (PS Mag dat eigenlijk, zeggen dat 30-plussers niet hoeven te reageren?)

Lees ook:Reclame via bluetooth volgens Opta mogelijk spam
Lees ook:AH begint met reclame op gsm’s van klanten
Lees ook:Society Shop in Amsterdam maakt reclame met bluetooth
Lees ook:Reclame-aanbiedingen via bluetooth op Heathrow
Lees ook:Bescherming Persoonsgegevens met privacycampagne op internet

5 reacties op “Delfts bureau zoekt reclamemaker via bluetooth

  1. Arne

    Is dit een klassiek voorbeeld van het verschil tussen permission marketing en interruption marketing? Wie het weet, mag het zeggen.

    De bluetooth-technologie kan overigens perfect doelgericht gebruikt worden mét toestemming van de mobiele bellers. Zo heeft Nokia vorig jaar een campagne gelanceerd waarbij je met je mobieltje een ringtone van keane kon downloaden uit een abribus-reclamepaneel. Daarvoor moest je wel op het paneel afstappen en je telefoon op het oog in het paneel richten.

    Een te grote drempel? Ik denk het niet. De borden hebben ook media-aandacht gekregen en omdat het fenomeen vrij nieuw was, werd er veelvuldig over gepraat. Mensen werden nieuwsgierig gemaakt door vrienden en gingen zelf op zoek naar reclamepanelen waar ze die ringtone konden downloaden.

    Maar misschien moeten operatoren gewoon een aantal reclamenummers invoeren voor dit soort “on the road”-reclame. Consumenten die de nummers invoeren in hun adresboek geven het toestel dan de toestemming om reclameboodschappen te ontvangen.

    Of de media-aandacht die Wubbe hier krijgt mooi meegenomen is, betwijfel ik. Ok, je hebt lef, je trekt je niet meteen iets aan van wat andere mensen zeggen. Je durft je ding te doen. Maar hoe denken potentiële klanten over een reclamebureau dat het nodig acht om hun consumenten te irriteren?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Ik heb de directeur van Wubbe gevraagd even te reageren op je opmerkingen, Arne, dus even geduld, graag. Leuk trouwens, zo’n reactie uit Belgie!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Arne

    Graag gedaan. Ik kijk uit naar de reactie bij Wubbe.

    Arne.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Marc

    Hallo Arne,

    Als een van de bedenkers van de actie wil ik even reageren op je reactie. Je vraagt je af of dit een klassiek voorbeeld is van het verschil tussen permission marketing en interruption marketing. Ik denk dat deze actie bijna het schoolvoorbeeld is van permission marketing, omdat iedereen die z’n bluetooth heeft aanstaan, eerst de vraag krijgt of hij/zij de informatie daadwerkelijk wil ontvangen. Zo niet, dan gebeurt er ook helemaal niets. Er wordt dus eerst toestemming gevraagd om informatie te versturen, wat de definitie is van permission marketing.

    Verder heeft het grootste deel van de mobiele telefoonbezitters z’n bluetooth niet aanstaan, aangezien dit een enorme stroomvreter is. Speciaal voor hen hebben we abri’s geplaatst om hen te vragen om hun bluetooth aan te zetten. Ook dat is een eigen keuze van de gebruiker.

    Tenslotte is de hele actie opgezet om art directors te vinden die ook bekend zijn met de nieuwste technieken, zoals bluetooth, podcasting, etc. Hoe kun je hen beter bereiken, dan gebruik te maken van die technieken? En de media-aandacht waar je aan refereert is inderdaad mooi meegenomen. Sterker nog, dit is van begin af aan de strategie geweest.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.