Reclamegeld taboe voor Chinese Olypische sporter

Chinese olympische sporters mogen zich absoluut niet inlaten met sponsors of reclame. Minister van Sport Piu Peng heeft een uitdrukkelijk verbod uitgevaardigd op het ontplooien van commerciële activiteiten. Die leiden volgens de minister te veel af van de training en daarmee van medailles op de Spelen over twee jaar in Peking.
Het verbod geldt voor alle atleten, inclusief de Chinese vedettes die miljoenencontracten hebben bij sponsors. ZoalsNBA-basketballer Yao Ming (foto boven) en olympisch kampioenhordenlopen Liu Xiang. China heeft atleten die hun sportprestaties commercieel uitbuitten tot nog toe hard aangepakt, meldt het ANP op basis van berichten van verschillende persbureaus. Zeker als die sporters in de ogen van de staat hun trainingen verwaarlozen. Tweevoudig olympisch kampioen schoonspringen Tian Liang werd bijvoorbeeld vorig jaar uit de nationale selectie gezet nadat hij te zien was geweest in een televisiecommercial.

Lees ook:Reclame voor ‘cool’ schaatsen in het Olympisch Stadion
Lees ook:Beijing: Chinese voetballer en volleybalster in fraaie Adidas-spots
Lees ook:Racisme-verwijt na ‘spleetoog’-reclame Spaanse OS basketballers
Lees ook:Epke Zonderland om droom gestrikt voor spotje Volkswagen
Lees ook:OS Londen: campagne voor Olympische ‘geluids’-VW Up!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.