Reclame-omzet op tv stijgt 4-6 pct in 2011 (zegt SPOT)

TV-marketingorganisatie/kenniscentrum* SPOT verwacht verwacht voor 2011 een groei tussen de 4 en 6 procent voor zowel de markt van commercials (spotmarkt) als de markt voor reclame buiten de reguliere blokken om (non-spotmarkt). Dat is deze week bekend gemaakt, meldt vaksite Adformatie. Zie de SPOT-presentatie hier. De organisatie baseert het optimisme op een verwacht verder herstel van de economie. ”De angst voor een tweede dip ligt achter ons,” zo wordt SPOT’s nieuwe directeur, Michel van der Voort, geciteerd. Vorig jaar was een goed jaar voor tv-reclame (commercials), met een groei van 10,6 pct, tot netto, dus na verleende kortingen, €863 miljoen, terwijl non-spot minder snel steeg, met 6,6 pct tot €111 miljoen. De bestedingen bij online video komen uit op 9,5 miljoen, een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. ‘’Adverteerders vallen in onzekere tijden terug op de mediumtypen die hen de meeste zekerheid bieden. Daar is tv een van de koplopers in,’’ aldus Van der Voort, geciteerd door Adformatie.*Kenniscentrum voor Televisiereclame
SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame, meldt hun site. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief:

1. Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame
2. SPOT vertegenwoordigt de zenders in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en controle van de uitgezonden commercials
3. Publicatie van brancherapporten
4. TIP, digitaal informatie platform voor professionals
5. Public Affairs

Lees ook:Reclame-omzet op tv in eerste kwartaal met 15,4% omhoog
Lees ook:Reclame-omzet op tv 7% omhoog in eerste kwartaal
Lees ook:‘Reclameconsumptie al jaren stabiel: ongeveer 17 minuten per dag’
Lees ook:Stijging verwacht na 2,4% omzetdaling TV-reclame in KW1
Lees ook:Uitgaven tv-reclame dankzij EK Voetbal 4,3 pct omhoog in 2e kwartaal

0 reacties op “Reclame-omzet op tv stijgt 4-6 pct in 2011 (zegt SPOT)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.