Unilever weer grootste adverteerder van Nederland in 2009

Saaie boel, dat lijstje van topadverteerders in Nederland. Wat betreft de Top-5 van 2009 dan, want daarin veranderde niets. Wéér was Unilever Nederland, dat bruto -dus exclusief media-kortingen- € 267.2 miljoen aan reclame uitgaf in 2009, nummer 1. Met uitgaven van meer dan dubbel het bedrag van nr 2 KPN (€120.2 m.). En nr 3 was weer Procter & Gamble (€99 m.), nr 4 weer LÓreal Nederland (€72.5 m.) en nr 5 weer Albert Heijn (€63.4 m.). Dat blijkt uit de jaarlijkse  Top-100 Adverteerders van vakblad MarketingTribune. Maar er zijn meer verschillen dat je op het oog zou zeggen, want uit de gegevens van MT en onderzoekbureau Nielsen blijkt ook dat vier van die Top-5 bruto méér aan reclame hebben uitgegeven vorig jaar, dat toch economisch een slecht jaar was, en nadrukkelijk ook voor de reclame-uitgaven. Alleen KPN gaf bruto wat minder uit vergeleken met 2008 (- € 3.4 m.).  Unilever gaf €22.6 m. meer uit, P&C €10.9 m. meer, terwijl L’Oréal en AH marginale stijgingen lieten zien van, respectievelijk, €1.6 m. en €0.4 m. Lastig, want het kan zijn dat de door de media verstrekte kortingen hoger waren in 2009, waardoor de stijgingen in een andere licht moeten worden bezien.
Marketing Tribune stijgen dalen 2009

Lees ook:Unilever blijft verreweg grootste adverteerder van Nederland in 2007
Lees ook:Unilever ‘s lands grootste adverteerder – voor KPN
Lees ook:Top-3 retailadverteerders: AH, Blokker en Kruidvat
Lees ook:Onderzoek: adverteren op internet stevig in de lift
Lees ook:RVD naar tweede plaats achter Unilever op lijst topadverteerders 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.