Top-3 retailadverteerders: AH, Blokker en Kruidvat

Wat reclamemaken betreft was Albert Heijn vorig jaar weer de big spender onder de retailketens, gevolgd door Blokker en daarna Kruidvat. AH gaf bruto 46,7 miljoen uit -de bedragen zijn in alle gevallen exclusief gerealiseerde kortingen. Blokker heeft vorig jaar bruto 36,8 miljoen euro uitgegeven aan reclame, bijna twee keer zoveel als in 2005, blijkt uit metingen van Nielsen Media Research, opgetekend door AD.nl. Al ontkent Blokker zelf die verdubbeling. Ikea (+79 pct), supermarkt Plus (+32 pct) en Media Markt (+11 pct) verhoogden ook hun reclame-inspanningen ook substantieel. AH gaf minder

uit dan in 2005, 13 pct minder, maar dat wordt geweten aan het feit dat de prijzenoorlog onder de grutters -inmiddels weer opgelaaid- minder hevig was in het afgelopen jaar.

Andere ketens die minder uitgaven aan reclame, zijn Etos, Wehkamp, Laurus (Edah, Konmar, Super de Boer) en Schuitema (C1000). Het gaat om tv- en radioreclame, advertenties in dag- en weekbladen, buitenreclame (bushokjes e.d.), bioscopen en last but not least reclamefolders. De media-inkoop varieert per keten. Zo gaf Albert Heijn bijna driekwart uit aan tv-commercials. Blokker en Kruidvat daarentegen geloven – voor zeker driekwart van het reclamebudget – heilig in het effect van de reclamefolder. Discounter Lidl gunt juist driekwart van de reclamegelden aan de dagbladen, aldus AD.nl.

 

Lees ook:Unilever ‘s lands grootste adverteerder – voor KPN
Lees ook:Unilever blijft verreweg grootste adverteerder van Nederland in 2007
Lees ook:Unilever weer grootste adverteerder van Nederland in 2009
Lees ook:‘Kruidenierenoorlog, want verder weinig te melden?’
Lees ook:Opel maakt meeste reclame, maar VW verkoopt meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.