Doggybag-campagne gestart door Natuur & Milieu

Eten is te lekker om weg te gooien!Doe mee met de vandaag begonnen Doggybag-campagne van Natuur & Milieu. Zie bijgaande advertentie in dagblad Metro vandaag (KLIK erop om te vergroten). De site weer geciteerd: ”Voorkom voedselverspilling en prDoggy Bagobeer nu de nieuwe doggybags gratis uit.  Een proefpakket met 24 doggybags is gratis verkrijgbaar bij een aantal groothandels. Wees er snel bij, want op=op.” Er is altijd een goede reden om een doggybag te vragen, aldus de milieu- organisatie. ” Wat is jouw reden? Post jouw reden op onze Facebookpagina en maak kans op een Dinerchequet.w.v. € 150!”

Volgens Natuur & Milieu wil liefst 62% van de gasten in een restaurant graag eten mee naar huis nemen indien dit wordt aangeboden. Tegelijkertijd neemt 80% van de Nederlanders nooit overgebleven eten mee naar huis”. Dus… ”Een doggybag is lekker, maar ook goed voor het milieu. Als je erom vraagt doe je iets aan die gékmakende berg eten die wordt weggegooid. 51.000 ton eten in de Nederlandse horeca verdwijnt niet in de gasten maar in de vuilnisbak. Dat is evenveel als 77 miljoen volle borden warm eten rekende Natuur & Milieu uit.” Schrijft Global Village Media in Metro vandaag.

”Die verspilling is de reden dat de milieuorganisatie deze week een doggybag-campagne lanceert. Er liggen 50.000 fraai vormgegeven doggybags klaar om naar restaurants te gaan die ze willen gebruiken. Voor klanten zijn er Boomerang kaarten met goede redenen om een doggybag te vragen. ‘Morgen kookt mijn schoonmoeder’; ‘Ik heb ’s avonds laat altijd zin in wat lekkers ’.  Nu nog vraagt slechts een handjevol Nederlanders om een doggybag, terwijl lang niet iedereen zijn bordje leeg eet. 80 procent van de Nederlanders die uit eten gaan, neemt nooit het overgebleven eten mee naar huis. Meer dan de helft schaamt zich om met zo’n zak over straat te gaan, of kent het idee van de doggybag niet. Terwijl 78 procent een hekel heeft aan voedselverspilling. Biedt een restaurant een doggybag aan, dan wordt het anders. Dan wil bijna twee derde van de buitenshuiseters er een.”

De VS zijn hier het goede voorbeeld, aldus Olof van der Gaag, directeur campagnes van Natuur & Milieu, nog steeds in Metro vandaag. “Daar is het normaal dat de bediening vraagt of je de left-overs wilt meenemen. Zo zou het bij ons ook moeten. Eten is te lekker om weg te gooien. En er is altijd een goede reden voor een doggybag.”

Als het merendeel van de bezoekers met hun doggybag het restaurant verlaat dan betekent dat volgens hem echt iets voor het milieu. “Om voedsel te kunnen produceren zijn grond, water, grondstoffen en mest nodig. Door landbouw ontstaan broeikasgassen, en gaat er natuur verloren. Wereldwijd wordt nu een derde van al het voedsel weggegooid.”

En Reclamewereld zegt: Nederland aan de doggybag, yesssss!

[PS] Leuk blog, Reclamewereld? Like ons dan ff HIER graag

 

Lees ook:Natuur & Milieu kweekt ‘flexitariërs’ met vleesvervangers
Lees ook:What’s on a man’s mind, los van seks? (Restaurant Freud weet ‘t)
Lees ook:Auto delen in de reclame bij Natuur & Milieu
Lees ook:Elektrisch rijden voor iedereen onderwerp petitie Natuur & Milieu
Lees ook:Minister van Voedsel (M/V) gezocht door Natuur & Milieu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.