Aandacht voor kinderen gescheiden ouders in SIRE-campagne

Wat je zegt in een scheiding kan een kind voor altijd tekenen.” Aldus de pakkende slogan van de nieuwe campagne van SIRE die deze week van start is gegaan met bijgaande print-uiting. Uitstekend onderwerp weer, aandacht voor het lot van kinderen van gescheiden ouders, die altijd de dupe zijn. De campagne maakt duidelijk wat je beslist moet vermijden. ”Je moeder maakt ons kapot,” valt op de arm van ‘t meisje te lezen. Maker is 180 Amsterdam, de eerste SIRE-campagne van een internationaal, Engelstalig reclamebureau. ”Het bureau wil met deze campagne haar betrokkenheid met de Nederlandse samenleving tot uitdrukking brengen,” meldt SIRE, dat een initiatief is van de communicatiebranche en dus los staat van de overheid. Meer in overlees, incl. spotje.



Het is de 103e campagne van sinds de oprichting van SIRE in 1967. Behalve reclamebureau 180 (campagne-concept, reclame en online) hebben ook aan de nieuwe campagne meegewerkt  Winkelman Van Hessen (PR) en Stratus (marktonderzoek). Het projectteam bestond uit de SIRE-Bestuursleden Diederik Koopal (o.a. TBWA/Neboko), Ton Winkelman (Winkelman Van Hessen), Astrid van den Oetelaar (Wereld Natuurfonds) en voormalig bestuurslid Ed Stibbe (Stamenkovits Stibbe Stalenhoef Schreuder & Orchestra). De media- en marktonderzoekbegeleiding lagen respectievelijk bij André Roof (Mediamaatschap) en Ruurd Hielkema (Trendbox), meldt een persbericht. Zie speciale campagnesite SIRE HIER.

Meer over de nieuwe campagne, geleend van de ‘gewone’ SIRE-site:

”Jaarlijks zijn er 70,000 kinderen wiens ouders gaan scheiden. Met deze campagne wil SIRE ouders bewust maken van de consequenties van een scheiding voor hun kinderen, en helpen om een scheiding vanuit het oogpunt van de kinderen goed te laten verlopen.

”De campagne maakt indringend duidelijk hoeveel invloed de woorden van scheidende ouders kunnen hebben op hun kinderen. De geportretteerde kinderen zijn getatoeëerd door de woorden van hun ouders, letterlijk. Dit maakt duidelijk dat de conflicten in scheiding niet alleen op het moment zelf grote impact hebben, maar mogelijk een leven lang invloed zullen hebben op het kind.”

De vorigeIk ben er nog‘-campagne van SIRE van begin december vorig jaar -met steun van Derek Ogilvie- leverde een voor Reclamewereld.blog record aantal reacties op, veelal kritisch van aard. Helaas vond SIRE het niet nodig om daarop te reageren.

SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk bespreekbaar te maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche. Iedereen die meewerkt aan de SIRE-campagnes doet dit belangeloos en zonder enige financiële vergoeding. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties.

PS Bijgaande uiting stond in  De Telegraaf vandaag. De prima commercial volgt hier:

Lees ook:Jack de Graaff van Publicis is nieuwe SIRE-voorzitter
Lees ook:Opgejaagde vader haalt zijn gram op sportveld zoon (SIRE)
Lees ook:SIRE met campagne in aanval tegen ouders’ geschreeuw langs de lijn
Lees ook:Porno acteurs in nieuwe Sire-campagne: ‘Praat met je kind over porno, voordat internet het doet’
Lees ook:Indringende ‘Ik ben er nog’-campagne van SIRE gestart

5 reacties op “Aandacht voor kinderen gescheiden ouders in SIRE-campagne

  1. Kamphuis

    Graag aandacht voor chronisch zieken (mecvs.net) met uitkering.

    We worden gezien en bestempeld als: te lui om te werken.

    Ik lig ruim 20 uur per dag op bed!

    Fibromyalgie en CVS/ME zijn echt en erg!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Juspol

    Schandalige reklameaktie. Totaal beeldverdraaiend terwijl al jaren duizenden kindertjes naar de moeren worden geholpen door moeders met en zonder stoornis borderline onder andere,
    die volop de kans ertoe krijgen omdat rechters het verdommen gezag af te nemen van letterlijk geestesgestoorden, en eerst dat gezag wordt verleend ook eenzijdig aan dat “soort criminelen”.
    Want dat zijn het, al die zogenaamde “borderlinedames” met kenmerken, bpdcentral.com.
    Aan alle kanten door verzwijgende ggz in familierecht de handen boven het hoofd gehouden, en dan nog de burger bedotten ook.
    Dat is het hier.
    Die moeders die in realiteit kinderontvoerders zijn aanpakken in belang van het kind de misbruikte term bij uitstek in rapportages bij scheidingen en familierechtzaken.

      /   Beantwoorden  / 
  3. mediaman

    @ Juspol: Vergeet je niet je pilletje te nemen vanavond? Rustig maar… Busje komt zo.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Danielle

    @Juspol: Waar heb je het over? Wat bedoel je met schandalig? Ik denk niet dat jij als kind een scheiding hebt meegemaakt, anders zou je dit nooit zeggen. Ik vind het goed dat hier eindelijk campagne voor wordt gevoerd. Dat had mij 20 jaar geleden misschien geholpen. Het is als kind niet leuk om te horen dat jouw geboorte een laatste redmiddel was voor een huwelijk dat toch op de klippen is gelopen. Of dat je vader stopt met roken als je een weekend niet naar je moeder gaat.
    Denk eerst eens na voordat je iets zegt.

      /   Beantwoorden  / 
  5. sandra

    Ik denk dat Juspol wel een scheiding mee heeft gemaakt, maar als ouder. En ja, de campagne is goed, maar deze specifieke ‘tattoo’ trof mij ook.
    Natuurlijk moet je dit soort dingen niet tegen je kinderen zeggen, maar het komt wel ergens vandaan. En ik denk dat dat is wat Juspol bedoelt.
    De moeder van mijn stiefdochter doet ook pogingen om ‘ons kapot te maken’. Dit heeft zij ook wel eens letterlijk tegen mijn partner gezegd. Het is dan soms best moeilijk om tegen die kleine meid alleen maar lieve dingen over mama te zeggen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.