Nieuwe SIRE-campagne: ‘Handen af van onze hulpverleners’

SIRE (Stichting Ideële Reclame) start vandaag, bewust net voor Oud & Nieuw, een prima nieuwe campagne met als thema ‘Handen af van onze hulpverleners’. Daarin wordt geweld tegen hulpverleners aan de kaak gesteld. Uit recent onderzoek van Trendbox i.o.v. SIRE blijkt dat acht op de tien Nederlanders het geweld tegen hulpverleners meer dan zat is. Het merendeel van de Nederlanders (88%) vindt dat hulpverleners ongestoord hun werk moet kunnen doen. Dat wordt beschouwd als een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Toch geeft de meerderheid (58%) aan niet zelf in te grijpen bij geweld tegen hulpverleners. De campagne werd gemaakt door reclamebureau Selmore. Inzetje: de abri-campagne (Hoe ver moet het komen?). Zie ook overlees!


Uit het persbericht van SIRE, dat ik helaas moet overtikken, daarom wat later toegevoegd: ”Met de campagne ‘Handen af van onze hulpverleners’ richt SIRE zich op de hulpverleners met een publieke taak die in de frontlinie opereren, zoals politieagenten, brandweer-, ambulance- en ziekenhuispersoneel. Het is belangrijk dat hulpverleners, die vaak moeten werken onder zware omstandigheden die een een groot beroep doen op hun mentale en fysieke weerbaarheid, veilig hun werk kunnen uitvoeren en zich gerespecteerd voelen.
In haar campagne trekt SIRE een parallel met de Conventie van Genève. Door de Conventie van Genève hebben hulpverleners in een oorlogssituatie een beschermde status. Als we in oorlog respect hebben voor hulpverleners… waarom dan niet in vredestijd? De campagne baseert zich daarbij op de absurde werkelijkheid zoals die te zien is in de YouTube-filmpjes waarin hulpverleners worden gemolesteerd.” Voor gegevens over de makers van de campagne ga naar de SIRE site en klik op gerealiseerd door.

WAT IS DE CONVENTIE VAN NEDERLAND?

Dit is de 105e campagne van SIRE, een onafhankelijke organisatie die dus niets met de overheid te maken. SIRE stelt zich ten doel onderbelichte maatschappelijk onderwerpen publiekelijk aan de orde te stellen, bespreekbaar te maken en te agenderen bij  burgers, opinieleiders en besluitvormers. Alle activiteiten van de organisatie worden betaald door de media- en reclamebranche en toeleveranciers; alle uitingen worden gratis geplaatst door media-exploitanten.

 

PS Op twitter is vandaag wat rumoer ontstaan over het gegeven dat de SIRE-campagne wel heel erg veel lijkt op wat jonge creatieven in 2010 hebben gemaakt. Zelfs het petitie-idee maakte er onderdeel van uit. Zie deze pagina op site van de Jonge Honden(een informele organisatie van jonge creatieven actief in het reclamevak). Eerste reactie van reclamebureau Selmore: ”Stom toeval.” Kan zijn, natuurlijk.

 

PPS Zie ook deze game over hulpverleners, die LOS staat van de campagne van SIRE.

 

Lees ook:SIRE-witboek voor minister Spies over Handen af-campagne
Lees ook:TV-spot van Meld Misdaad Anoniem moet hulpverleners beschermen
Lees ook:Meld Misdaad Anoniem gaat campagne voeren
Lees ook:Ambulancewagen veranderd in legerhumvee voor SIRE-uiting
Lees ook:Ambtenaren: vakbond wil anti geweld-campagne

0 reacties op “Nieuwe SIRE-campagne: ‘Handen af van onze hulpverleners’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.