Bustours en Reiscentrale beschuldigd van oneerlijke en agressieve ‘Hoofdprijs’-reclame

‘GEEN HOOFDPRIJS VAN 5000 EURO, MAAR ALLEEN EEN KRASLOT,’ kopt de Reclame Code Commissie in een persbericht vandaag. En: ‘Agressieve en oneerlijke reclame van Bustours en Reiscentrale.’  Dat wordt een ‘Alert‘ genoemd. Adverteerder Bustours en Reiscentrale alias “Kennisgevingsb ureau voor contant winstvoordeel” stuurt in een direct mail actie een uitnodiging voor de “persoonlijke uitbetaling van een hoofdprijs van € 5.000,- contant”. Ook wordt gesproken over een “persoonlijke en officiële prijsbevestiging” en een “hoofdprijs-garantie”.  Aldus het persbericht. ”Hierdoor lijkt men winnaar te zijn van een hoofdprijs van € 5.000,- maar wat men krijgt, is niet meer dan een kraslot, dat slechts kans biedt op de hoofdprijs.  In het verleden heeft de Reclame Code Commissie een klacht over een vrijwel identieke uiting in strijd met de Nederlandse Reclame Code geacht, omdat in werkelijkheid geen sprake was van een reeds gewonnen prijs, maar slechts van een kraslot waarmee kans gemaakt wordt op het winnen van € 5.000,-. Kennelijk is in dit geval van zo’n situatie ook sprake. De mededeling over uitbetaling van de € 5.000,- is namelijk voorzien van een sterretje, dat verwijst naar de tekst “*Kraslotgewinn” die onderin de uiting in kleine letters is opgenomen.” De Commissie beschouwt deze wijze van reclame maken als agressief en oneerlijk. ”Omdat Bustours en Reiscentrale (onder de naam Boekingscentrale) reeds eerder een aanbeveling heeft gekregen wegens het maken van agressieve reclame in strijd met de Nederlandse Reclame Code, heeft de Commissie besloten deze uitspraak met een Alert-bericht onder de aandacht te brengen van een breed publiek.” De uitspraak is van 24 maart j.l.

Link naar uitspraak

Lees ook:Lotto-reclame voor Super Zaterdag ‘misleidend’ volgens Code Commissie
Lees ook:Reclame Postcode Loterij met daarin een BMW is ‘misleidend’
Lees ook:Waakhond: reclame Transavia.com strijdig met reclamecode
Lees ook:Apotheek ‘t Rikkelder’s reclame voor Refresh Teacaps(ules) ‘misleidend en oneerlijk’ zegt waakhond
Lees ook:SP weigert nee/ja-sticker te respecteren meldt Reclame Code Commissie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.