Reclame Code Commissie: ‘McDonald’s misleidt consument over plofkip’

McDonald’s verkoopt plofkip en mag daar niet meer over liegen tegen klanten. Zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van Wakker Dier. Ook mag McDonald’s niet langer ontkennen dat de kip die zij verkoopt fysieke problemen heeft, zoals kreupeMcDonalds logo plus tekst over kwaliteitlheid. Meldt de dierenbeschermingsorganisatie in een persbericht. Boeiend: het gaat om teksten op de McD-site. Die worden door de reclamewaakhond dus gezien als reclame-uitingen. De RCC zelf heeft geen persbericht verspreid, maar stuurde wel een brief naar Wakker Dier, waaruit werd geciteerd. WK diende een klacht in ”omdat McDonald’s al bijna twee jaar steevast liegt over plofkip in interviews en op haar website. Zij antwoordden glashard ‘nee’ op vragen van bezorgde consumenten of er plofkip zit in de McChicken en of de kip van McDonald’s last heeft van fysieke problemen. Zelfs toen een McDonald’s woordvoerster bij het programma Kassa de Liegebeest-trofee in ontvangst nam, loog ze nog hierover.” Volgens de Reclame Code Commissie is dat misleidend. Wakker Dier is blij met de uitspraak van de RCC, maar zegt campagne te blijven voeren totdat McDonald’s overstapt op diervriendelijker geproduceerde kip. Aldus het persbericht van WD.

”Vorige maand was Wakker Dier het gelieg en gedraai van McDonald’s over de plofkip zat en diende een klacht in bij de RCC. Het afgelopen jaar heeft McDonald’s namelijk meerdere malen in de media en op haar website ontkend plofkip te gebruiken, terwijl zij die wel degelijk gebruikt. Zelfs op de speciale ‘meer weten’-campagnesite waarin de keten pretendeert het échte verhaal achter de producten te vertellen, liegt zij klanten voor over het welzijn van de kip. In september koos het Nederlands publiek daarom McDonald’s tot Grootste Liegebeest van 2013: de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Maar zelfs na deze prijs bleef McDonald’s op haar website naar haar klanten glashard ontkennen dat zij plofkip gebruikt, en dat deze kip last heeft van fysieke problemen,” aldus het persbericht van Wakker Dier.

Wat de reactie van McDonald’s is op de uitspraak van de Reclame Code Commissie is ons niet bekend.

Lees ook:Frontale aanval Wakker Dier op ‘plofkip’ van McDonald’s per tv-spotje
Lees ook:Alleen in de reclame lopen alle koeien van McDonald’s in de wei
Lees ook:Plofkip aanval Wakker Dier op McDonalds verkeerd begrepen denken De Opportunisten
Lees ook:Reclame maken voor scharrelei-salade met legbat-eitje erin mag
Lees ook:Dier & Recht toetst ‘verbreken verkiezingsbelofte’ PvdA over plezierjacht bij Reclame Code Commissie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.