‘Braboneger’ reclamespot FNV Horeca ‘is discriminatie’

Het Meldpunt Discriminatie is woedend over een landelijke reclamecampagne van FNV Horeca met als boegbeeld de ‘Braboneger‘. De ludiek bedoelde campagne probeert jongeren die in de horeca werken te betrekken bij de naderende cao-onderhandelingen. Ophef is nu ontstaan over de opmerking: ‘Weet je wel hoeveel contracten zij je mogen geven? Zes. Dat is meer dan ik op mijn grote negerhand kan tellen.’ Zo meldt Marketing Tribune vandaag. Het onderwerp discriminatie is momenteel extra actueel door alle


commotie over het vermeende discriminatoire karakter van het Sinterklaasfeest. ‘In het licht van de toch al hevige Zwarte Piet-discussie is dit echt geen slimme zet’, zegt Jessica Silversmith van Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam vandaag in De Telegraaf. De ‘Braboneger’ is onder jongeren in eerste instantie bekend van filmpjes op PowNews. Ook daar wordt hij vaak niet bijster snugger in beeld gebracht. De term ‘negerhand’ zou volgens College voor de Rechten van de Mens over de grens zijn wat betreft discriminatie. Aldus Marketing Tribune.

Lees ook:Sinterklaas vieren verandert, en Albert Heijn-reclame dus ook
Lees ook:Zwarte Piet-boycot met gedicht in advertentie ontkend door Albert Heijn
Lees ook:Sinterklaas wordt Zwarte Piet in spotje Bol.com
Lees ook:Limburg slaat toe, letterlijk, in hilarisch promotiefilmpje voor provincie
Lees ook:Piet Klerkx meldt ‘grootste Sale verkoop´ van NL per advertentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.