Hoogleraar: ‘Unilever-reclame Blue Band Idee! onacceptabel’

Met de reclame voor Blue Band Idee! suggereert Unilever dat je intelligentere kinderen krijgt door margarine te smeren. 'Dat vind ik niet acceptabel', aldus hoogleraar Humane Voeding aan Wageningen UR prof. dr ir Frans Kok tegen Elsevier Voedingsmiddelenindustrie. Kok zei dat tijdens de presentatie van onderzoeksresultaten van de inname van Omega-3 vetzuren in Nederland. 'Bedrijven moeten dergelijke reclames over vetzuren temperen', aldus de hoogleraar. Hij stelt dat onderzoek over intelligentere kinderen door gebruik van de margarine, waarin onder meer de vetzuren DHA, ALA en B-vitamines zitten, niet beschikbaar is. Wél is volgens hem bewezen

dat DHA en ALA de hersenontwikkeling van baby's voor geboorte bevordert. Unilever presenteert DHA als bouwstof voor de hersenen en hanteert de slogan 'Ook je hersenen hebben honger'.  Op die site ook de toelichting van Unilever over 't product.

In de campagne en op de verpakking wijst de producent nadrukkelijk op het belang van de nieuwe Blue Band bij de mentale ontwikkeling van kinderen. ‘Niet voor niks zit DHA in moedermelk’, aldus de fabrikant.

Lees ook:Na kritiek: Unilever past reclame en verpakking Blue Band Idee! aan
Lees ook:Kinderen vitamine D aangesmeerd in advertentie Blue Band
Lees ook:‘Brains’ van The Thunderbirds danst in spotje Drench mineraalwater
Lees ook:Unilever in beroep tegen Europese uitspraak reclame Becel pro-activ
Lees ook:Campagne moet verkoop margarine uit ‘t slop halen

2 reacties op “Hoogleraar: ‘Unilever-reclame Blue Band Idee! onacceptabel’

  1. Jos

    En dan raar vinden dat steeds meer vraagtekens worden gezet bij ‘verantwoord’ adverteren… Vroeger was BlueBand gewoon 100% verantwoord vanwege de moeder die in de reclame (van Lintas, dacht ik?) een hoofdrol speelde. Dat was genoeg, toen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jesus

    Het is bewezen dat omega 3 DHA helpt bij een ongeboren kind, Unilever is nu bezig met onderzoeken waarin ze proberen aan te tonen dat dit ook het geval is bij jonge kinderen, maar daar zijn nog geen uitslagen voor beschikbaar. Het product is misschien wat voorbarig op de markt gezet, en vind nu al vervolg (Becel Omega 3 Plus en Gouda’s Glorie Kids! of Vitaal!)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.