Ondanks ruim 2000 klachten wijst Reclame Code Comm. alle klachten over ‘enge’ Sint-affiche en -trailer af

Sint affiche reclame commissieDe affiche mag blijven hangen. Na ruim klachten van ouders heeft de Reclame Code Commissie, de reclamewaakhond, een oordeel geveld over de campagne voor de film Sint van regisseur Dick Maas, en gedistribueerd door A-Film Distributie. Alle klachten zijn afgewezen. De grens van het toelaatbare is niet overschreden. Op de vooral gewraakte poster staat het silhouet van een man op een paard die verdacht veel op Sinterklaas lijkt. Sint is een komische horrorfilm, vanaf 12 november in de Nederlandse bios te zien -zie reclametrailer hier- waarin Sinterklaas wordt geportretteerd als een bloeddorstige maniak die met veel plezier kinderen onthoofdt. In verband met het grote aantal klachten heeft de Reclame Code Commissie vijf zaken behandeld die representatief zijn voor de ruim 2.000 ingediende klachten, en wel op 21 oktober 2010. Deze zaken zijn bekend onder nummer 2010/00753. In alle zaken heeft de RCC de klacht afgewezen. Heel goed. In  de overlees een samenvatting van het oordeel van de RCC (hierna: de Commissie).

Met betrekking tot de poster
Het RCC-persbericht: ”De Commissie heeft slechts geoordeeld over de poster zoals deze nu in de bioscoop hangt, nu de poster tot dusverre uitsluitend op deze wijze openbaar is gemaakt. De Commissie heeft weliswaar begrip voor de standpunten van klagers, maar is op grond van het volgende van oordeel dat de grens van het toelaatbare niet wordt overschreden. Op het eerste gezicht herkent men op de poster het silhouet van Sinterklaas op zijn paard, en dit acht de Commissie voor kinderen niet angstaanjagender dan een willekeurige andere afbeelding van de Sint. Het gezicht van de Sint is zeer onduidelijk en donker afgebeeld. Bij bestudering van zeer nabij wordt dit nauwelijks anders. Gelet hierop acht de Commissie het niet aannemelijk dat kinderen ten gevolge van dit beeld angstig zullen worden of dat zij hiervan nachtmerries zullen krijgen.

”Ook voor het overige acht de Commissie de poster niet angstaanjagend voor kinderen. De details op de poster zoals de staf, het hoofd van het paard en de gedeeltelijk rode letters van het woord “Sint” zullen, naar het oordeel van de Commissie, door kinderen niet met horror in verband worden gebracht of als eng worden ervaren.
”Eén van de klagers heeft de poster ter vergadering (gedeeltelijk) voor een lichtbak gehouden, daarbij aanvoerende dat de poster binnenkort zo op straat is te zien. Dit brengt de Commissie niet tot een ander oordeel, nu daardoor op de reclame-uiting nauwelijks meer details te zien zijn. Voor zover naar meningen van deskundigen wordt verwezen, bieden deze onvoldoende duidelijkheid over het effect van de poster op kinderen.”

Met betrekking tot de trailer
Het persbericht vandaag: ”Ten aanzien van de trailer die op Youtube is te zien, stelt de Commissie voorop dat Youtube niet in het bijzonder bedoeld is voor kinderen die jonger zijn dan 12 jaar. De Commissie gaat ervan uit dat kinderen van die leeftijd niet zonder toezicht van hun ouders dergelijke kanalen op het internet mogen bekijken.

”Voor kinderen van 12 jaar en ouder die de trailer op Youtube zien, is van belang dat de trailer ook wordt vertoond voorafgaand aan bioscoopfilms en in dat kader door het Nicam/Kijkwijzer geschikt is bevonden voor kinderen van 12 jaar en ouder. De Commissie vindt dat de trailer weliswaar als ‘eng’ te beschouwen beelden bevat, maar deze zijn, ook naar het oordeel van de Commissie, voor kinderen vanaf 12 jaar niet dermate schokkend dat deze ontoelaatbaar zouden zijn.”

Tegen de beslissingen staat gedurende zeven dagen beroep open, besluit de Reclame Code Commissie vandaag.

Lees ook:Reclame Code Commissie moet oordelen over ‘enge’ affiche en trailer speelfilm Sint van Dick Maas
Lees ook:Modellen afslanken in reclame à la Sapph mag van Code Commissie
Lees ook:Sint blijkt kinderhater in reclametrailer film Dick Maas
Lees ook:Veel klachten over reclame Sintposter, Suit Supply en Durex
Lees ook:´Foute´ adverteerders gehoorzamen Reclame Code Comm.

Eén reactie op “Ondanks ruim 2000 klachten wijst Reclame Code Comm. alle klachten over ‘enge’ Sint-affiche en -trailer af

  1. Noah

    Tsja, had iemand wat anders verwacht?

    Toen TMF overdag (!) pornoreclames afvuurde op haar kinder-doelgroep, werd dat ook afgestraft met enkel een ‘foei, volgende keer niet meer doen’.

    De Reclame Code Commissie is een media waakhond zonder tanden.

    Nee, dan liever het NICAM, die nog geregeld boetes uitschrijft aan TMF.

    ________

    Wel allemaal goede reclame voor de film, dit. :P

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.