Britse tv-waakhond tegen junkfoodreclame voor kids


In Nederland blijft het nog relatief rustig op dit gebied, geen van de lijsttrekkers vindt het kennelijk een ‘issue.’ Niet zo in het VK. De Britse dienst die toezicht houdt op de televisie, Ofcom, heeft voorgesteld reclame voor junkfood tijdens programma’s voor kinderen tot 16 jaar te verbieden om zwaarlijvigheid onder kinderen terug te dringen. Dat meldt de Volkskrant.nl

op basis van een bericht van persbureau AP. Het voorstel omvat etenswaar met een hoog gehalte aan veet, zout en/of suiker. De Ofcom stelt ook een verbod voor op het gebruik van bekende personen en tekenfilmfiguren in reclame voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Een

definitief besluit over de Ofcom (Office of Communications)-voorstellen zal voor eind januari worden genomen, waarna de nieuwe regels de komende twee jaar geleidelijk zullen worden ingevoerd. De tv-zenders lopen door de maatregel 58 miljoen euro aan
reclame-inkomsten mis.

De vereniging van Britse adverteerders, ISBA, noemde de voorstellen schadelijk voor de televisie en de concurrentiepositie van het bedrijfsleven en zei dat ze niet zouden helpen tegen obesitas. En volgens Melanie Leech van de Food and Drink Federation zou het voorgestelde verbod gelden voor een deel van het avondprogramma en daarmee ook volwassen kijkers ”treffen.”

Vivienne Nathanson van de British Medical Association- de vereniging van Britse huisartsen- vindt het verbod juist veel te beperkt. Want de ban heeft volgens haar alleen betrekking op de echte kinderprogramma’s, terwijl bekend is dat tweederde van wat kinderen op tv zien daarbuiten valt.

De ”Schaduwminister” van Cultuur, Sport en Media van de Conservatieve Partij, Hugo Swire, zegt bang te zijn dat het reclameverbod ertoe leidt dat er geen geld meer overblijft voor Britse kinderprogramma’s. Ze zullen worden vervangen door goedkope Amerikaanse programma’s, waar de reclame vaak al in verwerkt is. Aldus de Volkskrant/AP.

Lees ook:Topman Sorrell: ‘Veel reclame junkfood naar online’
Lees ook:Reclame ‘draagt weinig bij aan slechte eten kinderen’
Lees ook:Onderzoek: ‘Nederlander wil verbod junkfoodreclame’
Lees ook:EG-plan over spreiding tv-reclame roept vragen op
Lees ook:Surprise! Reclamebranche zegt ‘handen af’ van reclame voor snoep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.