AH haakt met reclame beste in op winter volgens publiek, gevolgd door IKEA, Vaseline, ABN Amro en Chocomel

Hoewel de winter een lange aanloop nodig had, barstte de winterkoorts begin februari echt los. De Elfstedentocht was het gesprek van de dag en adverteerders haakte massaal in op het evenement.Dat de tocht der tochten uiteindelijk niet doorging was jammer, maar inhaakcampagnes hebben hun effect zeker gehad.” De advertentie van Albert Heijn is  door het publiek uitgeroepen tot meest succesvolle winterse inhaker. Maar ook de dagbladadvertenties van Ikea, Vaseline, ABN Amro en de online campagne van Chocomel waren zeer succesvol. Dit blijkt uit inhaakonderzoek van Telegraaf Media Nederland onder meer dan 600 respondenten (meer uitingen en toelichting in overlees), zo meldt een persbericht vandaag. In dit onderzoek zijn de inhakers gemeten die in 2012 in De Telegraaf, Sp!ts en op Telegraaf.nl inhaakten op de winter. Dit jaar staat in het teken van sport met het EK voetbal , de Olympische Spelen en de Tour de France. In de loop van 2012 zal Telegraaf Media Nederland alle inhakers die inhaken op sportevenementen meten in de inhaakwedstrijd. Naast een algemene winnaar, zal de beste inhaker op het EK en de Olympische Spelen worden verkozen, aldus het bericht.
Het TMG-persbericht van vandaag meldt verder:
“Aangezien we al jaren inhaakonderzoek doen, hebben we veel zicht op wat werkt en wat niet. Uit ervaring weten we dat inhaken uitstekend wordt gewaardeerd en dat inhaken zorgt voor een hoge attentiewaarde van je campagne. Wat deze winter opvalt is dat veel campagnes er tevens in slagen om aan te zetten tot actie. De consument waardeert dat gezien het aantal actieoproepende campagnes in de top 5.” aldus Niels van Dijken, senior Researcher bij Bureau Consumenten Onderzoek.

Uitslag:

1.    Albert Heijn
Met de filiaalmanager Harry Piekema schaatsend achter de boodschappenwagen, probeert Albert Heijn mensen warm te maken voor winterse aanbiedingen.  Aangezien de advertentie op bijna alle criteria de bovenste positie inneemt, is Albert Heijn  de zeer terechte winnaar van deze Winter.  De advertentie met het thema “It giet in de oanbieding” wordt gewaardeerd met een 7,3. Het knappe van deze advertentie is dat deze niet alleen sympathie weet op te wekken, maar ook nog tot actie oproept. De advertentie wekt interesse voor de supermarkt en wordt spraakmakend gevonden. Niet alleen de Elfstedentocht zelf was het gesprek van de dag, maar ook over deze campagne van Albert Heijn werd gepraat.

2.    IKEA
IKEA adverteert met vijf jaar garantie op haar koel-diepvrieskast. De advertentie van IKEA blinkt uit in communicatiekracht. Het merk wordt zeer goed gecommuniceerd en de advertentie blijft door haar eenvoud hangen in het geheugen van de consument. De aanbieding is sterk en wekt interesse voor IKEA. Op deze stelling behaalt IKEA de tweede positie. De sterke communicatie en de kracht van de aanbieding, zorgt ervoor dat de advertentie van IKEA het op een na hoogste rapportcijfer krijgt en als tweede eindigt in de overall ranking.

3.    Vaseline
Met een stijlvolle advertentie van een schaatser die naar de ondergaande zon zit te kijken, probeert Vasaline mensen het vet in te krijgen. Vaseline beschermt tegen de kou en consumenten vinden het dan ook heel logisch dat Vaseline op deze wijze inhaakt op de winter. De advertentie wordt vooral gewaardeerd om haar originaliteit en actualiteit. De advertentie is zeer goed in staat geweest om interesse te wekken voor het product.

4.    ABN AMRO
ABN AMRO haakt in op het niet doorgaan van de Elfstedentocht door een scheidsrechtersstoel van het tennis te gebruiken als hulpmiddel voor het schaatsen. Deze leuke vondst wordt zeer grappig gevonden. Op likeability scoort de advertentie de op een na hoogste positie. De advertentie is zeer herkenbaar als inhaker. Ook het merk ABN AMRO wordt sterk gecommuniceerd.

5.    Chocomel (online)
Op de vijfde positie staat de beste online inhaker op de winter. Chocomel heeft begin februari een homepage take-over gehad op Telegraaf.nl. Deze campagne stond in het teken van het vinden van de oudste deelnemer voor de Elfstedentocht. De homepage take-over van Chocomel heeft veel impact gehad en is dan ook de best herinnerde inhaakcampagne geweest. De campagne was spraakmakend en origineel. Ook vonden mensen het leuk dat Chocomel  op zoek was naar de oudste deelmemer.

Over Bureau Consumenten Onderzoek
Bureau Consumenten Onderzoek (BCO) is een marktonderzoekbureau en onderdeel van TMG.
BCO is gespecialiseerd in media- en reclameonderzoek.

Over Telegraaf Media Nederland
Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en heeft in haar print portfolio o.a. landelijke, regionale en gratis dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huisbladen. Online exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd websites, waarvan een belangrijk gedeelte met landelijk, regionaal of lokaal nieuws. Ook heeft Telegraaf Media Nederland activiteiten op het gebied van (video)productie. Telegraaf Media Nederland is het meest complete mediahuis van
Nederland, met mediamerken en -platformen die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.

IKEA.JPG
41kBs
Chocomel-op-TGnl.JPG
230kBs
Albert-Heijn.JPG
104kBs
ABN.JPG
76kBs
20120321-Albert-Heij…-in-op-de-winter.pdf
63kBs
Vaseline.JPG
91kBs

Lees ook:Duizend euro fooi voor horecapersoneel meldt Chocomel-reclame
Lees ook:Adidas blijft Heineken nipt voor als meest Olympische merk
Lees ook:Heineken meest wakkere print-inhaker op het EK voetbal
Lees ook:Calvé/Robin van Persie best beoordeelde print-inhaker WK voetbal 2014
Lees ook:Aanval Dirk op laagste prijs-garantie van Jumbo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.