NRC start met Charity Awards: beste goede doelenadvertentie te kiezen door vakjury èn publiek

Goede doelen-advertenties worden al in de diverse Nederlandse reclame prijzenfestivals beoordeeld, maar daar komt nog eentje bij, de NRC Charity Awards. Daarmee wil uitgeverij NRC Media ”de wereld van het goede doel en die van goede communicatie samenbrengen.” Achtergrond is uiteraard het willen stimuleren van dit soort (betaalde) advertenties van goede doelen-organisaties met CBF-Keur in dagblad NRC Handelsblad. Maar eerst is er de competitie met prijzen uit te betalen met een aanzienlijke ‘mediawaarde,’ gratis advertenties dus. Print-uitingen moeten voor 4 juli a.s. worden ingeleverd bij NRC Media, meldt de speciale site met uitnodigingsbrief. Een vakjury kiest de 24 beste inzendingen die in de zomermaanden allemaal één keer op een dubbele pagina kosteloos in het dagblad worden gepubliceerd. De vakjury kiest daarna de winnaar. Maar er is ook een publieksjury, waarbij een iPad 2, inclusief abo op NRC H of NRC.Next te winnen valt. Alle deelnemers wordt gevraagd hun uiting op NRC Charityawards te publiceren, waar het publiek haar stem kan uitbrengen op haar favoriete goede doelen-advertentie. Beide winnaars krijgen na de zomer nog eens vier maal een spread naar keuze in NRC Handelsblad of NRC.next ter waarde van ruim €214.000 en uiteraard een Award. ”NRCMedia hoopt met deze uitnodiging u en uw creatieve bureau te inspireren en ziet uit naar uw advertentie!,” besluit de aankondiging op de site. PS Goed initiatief, al worden NRC-lezers misschien tureluurs van alle erkende goede doelen die er zijn. En we zitten al in de Europese schenk-top. Maar misschien is het wel makkelijker om een goede advertentie te kiezen dan een goed doel om financieel te ondersteunen. Nuttig: de Charity Awards stimuleert ook reclamebureaus om zich al dan niet belangeloos in te zetten voor goede doelen met CBF-Keur die nog géén professionele wervingscampagne in huis hebben. En wat is eigenlijk een ‘goed doel’? Betreft dat primair de bestrijding van vreselijke ziekten en ander leed en ellende in de wereld en zorg voor natuur en milieu? Gaan instellingen op het gebied van podium- en beeldende kunsten die in hun voortbestaan bedreigd worden als  gevolg van overheidsbezuinigingen zich daarvoor ook kwalificeren in de toekomst? Ten einde meer publiek en/of sponsoring aan te trekken. Het rijkbedeelde Concertgebouw en Van Gogh Museum staan bij voorbeeld al op die Keurlijst van het CBF. Het is maar een vraag.

http://www.cbf.nl//Uploaded_files/Zelf/Advertentie%20Nederlanders%20zuinig.jpg

Lees ook:Reumafonds en Wakker Dier winnaars NRC Charity Awards
Lees ook:‘Mijn rug op’-advertentie voor Zwaluwen Jeugd Actie
Lees ook:Pleeggezinnen zetten deuren open voor publiek-advertentie
Lees ook:40-jarige Publi-Air maakt giant inflatable voor goed doel
Lees ook:Actie 44 radiostations voor goede doelen (doel ook: mediumtype promotie)

0 reacties op “NRC start met Charity Awards: beste goede doelenadvertentie te kiezen door vakjury èn publiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.