Reclameprijzen: Grand Effie voor AH, VW Rijbewijs Goud

Eén Grand Effie, voor de Albert Heijn-reclame, één keer goud, voor Volkswagen Rijbewijs, vijf zilveren Effies en negen keer brons. Dat was gisteravond de oogst  van de geheel vernieuwde EffieAwards 2010 van BVA en VEA, die werden uitgereikt in Amsterdam in een uitverkochte Club Air tijdens de eerste editie van het Ad Festival ‘De 24 uur van de reclame’. De vernieuwde jury geleid door voormalig (PvdA) staEffie awards logoatssecretaris Frank Heemskerk maakte veel vrienden want bleek uitermate gul: vorig jaar werden slechts acht Effies uitgereikt. De Grand Effie voor een” hoogst uitzonderlijke prestatie op het gebied van effectieve communicatie” ging naar Gewoon bij Albert Heijn gemaakt door reclamebureau TBWA\Neboko. De VW-campagne komt uit de koker van MTV Networks Advertising en bureau Achtung. In de drie inzendcategorieën gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes werden in totaal 42 cases ter beoordeeld. (Veel meer informatie en  het overzicht van alle winnende campagnes en de makers in de overlees).

De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA, lief gepresenteerd door Renate Verbaan, maakte dit jaar voor het eerst deel uit van een groot dagvullend event: het Ad Festival ‘De 24 uur van de Reclame’. Het evenement vond plaats op woensdag 13 oktober 2010 op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam.

Marc Oosterhout, bestuur VEA in het persbericht van de organiserende verenigingen: “Met een verdubbeling van het aantal Effies (van 8 vorig jaar, naar 16 dit jaar) hebben we bereikt wat we wilden bereiken. Deze verdubbeling betekent niet dat het makkelijker is geworden om een Effie te winnen, maar wel dat de door ons gewenste verbreding heeft gewerkt. Het feit dat 10 van de 16 Effies gevallen zijn in de twee nieuwe categorieën merkcampagnes en bewustwordingscampagnes is hiervan een prachtig bewijs.”

Wil Giezenaar, bestuur BVA: “Maar liefst 16 Effies uit 42 inzendingen is een uitstekend resultaat. Het geeft aan dat het kwaliteitsniveau hoog is dit jaar. De vernieuwing heeft zijn vruchten afgeworpen met een mooie verscheidenheid aan campagnes.”


Overzicht winnaars EffieUitreiking 13 oktober 2010


GRAND EFFIE

“Gewoon bij Albert Heijn”
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO

categorie: merkcampagnes

GOUD

“Volkswagen Rijbewijs”
Volkswagen
MTV Networks Advertising, ACHTUNG!
categorie:  gedragscampagnes


ZILVER

“Van bulkfrites tot SuperCrunch”
Aviko
DDB
categorie: gedragscampagnes

“InShared: we all benefit ”
InShared
DDB, Nobla, .bone
categorie: gedragscampagnes

“Andrélon haalt meer uit je haar!”
Unilever Benelux
UbachsWisbrun/JWT
categorie: merkcampagnes


“Plastic Heroes Campagne”
Stichting Nedvang
WAVE Communications, SVBMedia
categorie: bewustwordingscampagnes


“KPN: nummer één voor ondernemers”
KPN Zakelijke markt
N=5
categorie: merkcampagnes

BRONS

“Deloitte Innovation”
Deloitte
Doom&Dickson

categorie: gedragscampagnes

“Wat een Pokkie jaar!”
Hi, FHV BBDO, Red Urban, Mindshare,

De Werkvloer, X-Ingredient, Winkelman en Van Hessen
categorie: gedragscampagnes

“Unox Biologische Soep”
Unilever Benelux
TBWA\NEBOKO
categorie: gedragscampagnes

“U MOET DE GROEI VAN HAK HEBBEN”
HAK B.V.
ETCETERA
categorie: merkcampagnes

“Mona en pudding weer helemaal terug”
FrieslandCampina
ALFRED, Nieuw, MEC
categorie: merkcampagnes

“Klein bedrag? PINnen mag!”
Currence
Eigen Fabrikaat
categorie: bewustwordingscampagnes

“Veilig Internetten”
Ministerie van Justitie
N=5 + KONG
categorie: bewustwordingscampagnes

“Aardige mensen”
Stichting Ideële Reclame, SIRE
Publicis Amsterdam, Lindblom
categorie: bewustwordingscampagnes

“De Groene Sint”
Oxfam Novib
N=5 en Schepnet
categorie: bewustwordingscampagnes

Samenstelling EffieJury 2010

HOOFDVOORZITTER
Frank Heemskerk

BEWUSTWORDINGSCAMPAGNES
Jan Knaap (Stichting ReclameKlassiekers)             Onafhankelijk + VOORZITTER
Wouter Scheepens (Steward Redqueen)                  Onafhankelijk
Jan Paul van Heemskerck (Holland Casino)           BVA
Felix Tenniglo (Inshared)                                                BVA
Inge Ligthart (TBWA)                                                        VEA
Linda Boks (ZenithOptimedia)                                       VEA

MERKCAMPAGNES
Mary Hoogerbrugge (Merkgedreven Strategie+)  Onafhankelijk + VOORZITTER
Pieter Paul Verheggen (Motivaction)                          Onafhankelijk
Peter Zijlstra (Mercedes-Benz)                                       BVA
Frits Bruijn (E.ON)                                                               BVA
Marcel Rijkenberg (Only)                                                  VEA
Jan Bouts (Ubachs Wisbrun/JWT)                               VEA

GEDRAGSCAMPAGNES
Jenny Elissen (NewGenes bus. innov. network)       Onafhankelijk + VOORZITTER
Fred van Raaij (Universiteit van Tilburg)                   Onafhankelijk
Willem-Albert Bol (Vodafone)                                         BVA
Michel Schaeffer (bol.com)                                               BVA
Aad Kuijper (Alfred International)                                 VEA
Eric Ytsma (Euro RSCG 4D)                                              VEA

Achtergrond over de Effie:

De Effie is de wereldwijde prijs voor effectieve communicatie die in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1984 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld in de geslaagde marketingoperatie. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA. Vereniging van communicatieadviesbureaus en BVA bond van adverteerders.


Over VEA
De VEA is de vereniging van de toonaangevende communicatieadviesbureaus in Nederland. Als motor van de branche ontwikkelt de VEA -vanuit de visie dat reclame mensen helpt bij het maken van keuzes- activiteiten die bijdragen aan een zo hoog mogelijke professionele standaard in de reclamewereld.  Meer info:
www.vea.nl.

Over BVA
BVA is dé vertegenwoordiger van adverteerders en heeft als doel: het bevorderen en bewaken van vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie, het vergroten van de communicatie effectiviteit van haar leden en het samenbrengen van leden.  Meer info:
www.bva.nl.


Lees ook:Inzendingen voor reclame-effectiviteitsprijs Effie omhoog
Lees ook:Oud staatssecretaris EZ Heemskerk (PvdA) volgt ANWB’s Van Woerkom op als voorzitter EffieJury 2010
Lees ook:Effies uitgereikt op ‘De 24 uur van de Reclame’ op 12 oktober
Lees ook:Enige Gouden Effie naar Jumbo, wel 6 keer Zilver
Lees ook:Klene-reclame Gouden Effie, Grand Effie: Unilever, AH en DDB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.