ADCN’s Peter van Zijp én Rob Mol (ex-Centraal Beheer) Reclameman van het Jaar 09

Zowel Peter van Zijp, succesvol oud-voorzitter van de club van Nederlandse creatieven in de reclame, de ADCN (van 2006-2008) als de dit jaar overleden oud-directeur Rob Mol van Centraal Beheer, verantwoordelijk voor de populaire E ven Apeldoorn Bellen-campagnes, zijn vanavond uitgeroepen tot Reclameman 2009. ”Deze titel is de hoogst haalbare persoons- onderscheiding van het reclamevak”, meldt een persbericht over de uitslag, die vanavond in Amsterdam bekend werd gemaakt. De verkiezing is een initiatief van VEA en ADCN in samenwerking met Adformatie. De jaarprijs wordt voor en door het vak zelf toegekend aan reclameprofessionals die in het reclamevak werkzaam zijn en zich op strategisch, creatief of ondernemend gebied onderscheiden. Het gaat daarbij om alle vormen van commerciële communicatie.VEA-voorzitter Ralph Wisbrun: ‘Gelukkig hebben we weer échte reclamemannen.’ ADCN-voorzitter Aad Kuijper: ‘Beide heren hebben de onderscheiding meer dan verdiend voor hun noeste en consistente werk in de afgelopen jaren. En voor Peter geldt als enige voorwaarde aan deze prijs dat hij minimaal een jaarlang geen burgemeesterspost mag aanvaarden noch zich mag scholen tot mode-ontwerper.’ Beide commentaren verwijzen naar de andere Reclameman/vrouw van het Jaar-competitie die in de laatste twee achtereenvolgende jaren gewonnen werd door niet-reclamemannen, namelijk door Burgemeester Job Cohen gevolgd door Victor & Rolf. Uit onvrede over die verkiezing is een nieuwe opgezet verschillende partijen uit het reclamevak.

Peter van Zijp is in het dagelijks leven creative director van de BVH Groep in Rotterdam. Redenen om Van Zijp te kandideren waren, behalve de vele bekroningen op zijn naam, het feit dat hij een reclamevakman in hart en nieren en een copywriter van het eerste en laatste uur is. Hij weet de ambachtelijkheid van het vak met alle mogelijke moderne communicatiemiddelen te combineren. Bovendien heeft hij als ADCN-voorzitter wezenlijke veranderingen doorgevoerd met betrekking tot de verbreding van het vak. Ook Mol, tot zijn overlijden op 24 februari dit jaar, directeur Centraal Beheer Achmea, werd voorgedragen vanwege zijn vakmanschap. Hij was dé man achter ‘Even Apeldoorn bellen’  als opvolger van Aad Muntz. Iemand die snapt hoe het is om consistent aan een merk te bouwen, aldus het persbericht vanavond.

Lees ook:‘Beste verkiezingsaffiche’ op site ReclameArsenaal
Lees ook:Creatief Bas Engels van TBWA Reclameman van het Jaar
Lees ook:‘Olifant’ van Rolo (Nestlé) wint Gouden Loeki Aller Tijden van 50-jarige Ster
Lees ook:TomTom-marketeer Ribbink Reclameman van ‘t Jaar
Lees ook:Drie mannen en één vrouw op shortlist Reclame Man/Vrouw van het Jaar 2012

Eén reactie op “ADCN’s Peter van Zijp én Rob Mol (ex-Centraal Beheer) Reclameman van het Jaar 09

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.