IAB: mediareclame online met 40 pct gestegen in 2006

De netto-mediabesteding aan online display reclame zijn in het vierde kwartaal van vorig jaar met 38 pct gestegen naar 41 miljoen euro, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2005. Dat zegt IAB Nederland (Interactive Advertising Bureau), dat samen met 21 internetexploitanten en Nielsen Media Research de online bestedingen heeft gemeten. Aldus Admanager.nl vandaag. Heel 2006 kwam bij deze exploitanten uit op 137 miljoen euro netto, een stijging van 40 pct t.o.v. het jaar daarvoor. De groei in kwartaal 4 bleef dus verrassend wat achter. De omzet is gerealiseerd bij duizendenNederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines, maar partijens als Google en Yahoo Search, evenals een aantal emarketing bedrijven zitten daar niet bij. Inclusief zou het bedrag vorig jaar de 250 miljoen euro ‘'dik'' hebben overtroffen, zegt IAB-bestuurslid Marcel Udo. Branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in 2006 zijn de media (aandeel van 24,1%, was 21,6%), financiële dienstverlening (14,1%, was 17,1%) en telecom/ICT (13,4%, was 17,7%). Zakelijke dienstverlening komt nu flink opzetten.

Lees ook:Netto uitgave online-reclame met 40 pct gestegen
Lees ook:Netto online reclameuitgaven 10,3 pct omhoog in eerste helft 07
Lees ook:Beperkte groei netto reclamebestedingen online in Nederland: + 8%
Lees ook:Omzet reclame op radio omlaag in derde kwartaal
Lees ook:Online reclamebestedingen 15,7 pct omhoog in tweede kwartaal 08

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.