Omzet reclame op radio omlaag in derde kwartaal

Radiozenders hebben in het derde kwartaal van dit jaar ruim € 42 miljoen aan reclame-inkomsten binnengehaald, € 2,5 miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Ook in de voorgaande kwartalen hadden de stations te maken met teruglopende reclame-inkomsten. Ze moeten het dit jaar dan ook doen zonder een groot evenement als het WK voetbal en Olympische Spelen. Adverteerders staken € 2,8 miljoen minder in reclamespotjes, veruit de grootste bron van inkomsten. De zogenoemde non-spotbestedingen (sponsoring vanradioprogramma’s) stegen met € 300.000 tot bijna € 2,6 miljoen, aldus het persbericht. ”Kruidvat is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal. Renault stijgt naar de tweede plaats (was nummer 93 in 2014) en Ziggo zakt een plaats naar de derde positie. Retail is veruit de grootste branche op radio en transport is een goede tweede. Deze twee branches hebben in het derde kwartaal van dit jaar respectievelijk 16,7% en 15,4% meer op radio besteed. De nummer drie qua branches, financiële dienstverlening, is juist flink gedaald, met 16,6%.”

Volgens Liedewij Hentenaar, directeur RAB, is het aantal adverteerders flink gestegen en is er in de laatste luistercijfers ook een toename van het aantal luisteraars te zien. ”Dit biedt perspectief voor groei,” zegt ze.

Lees ook:Radio meldt 2,3% gedaalde netto reclame-omzet in tweede kwartaal
Lees ook:Reclame omzet op de radio 3,5% gedaald in 2015
Lees ook:Omzet reclame op radio licht lager in eerste kwartaal
Lees ook:Herstel reclamebestedingen op radio in derde kwartaal 2013
Lees ook:Omzet radioreclame 11,5% omhoog in 2e kwartaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.