Goedkoopste van Nederland roept Lidl in kop advertentie, die zwijgt over even goedkope Aldi

Ondeugend, die kop van de reclame-uiting van Lidl. Zou de Consumentenbond tegen moeten protesteren. Zeggen dat je de ‘goedkoopste van Nederland’ bent -wat huismerken betreft dan, en prijzen van mei j.l.- en een tabel van de bond van het juli/augustus overnemen als bron. En dan verzwijgen in de kop dat ze samen met aartsconcurrent Aldi de goedkoopste zijn. Er kan maar een de goedkoopste zijn, toch. Nee, twee, in dit geval. Al jaren, trouwens. Zie de advertentie geplukt uit De Telegraaf vandaag links en mijn huisvlijtfoto van het bovenste deel van de tabel uit de recente Consumentengids rechts (KLIK erop om te vergroten, waardoor ze goed leesbaar worden). Aldi wordt piepklein vermeld in de advertentie van Lidl.

Over die ‘gemiddeld tot 24% goedkoper’-claim van Lidl in de advertentie vandaag zegt het artikel in de Consumentengids iets interessants. Ik citeer: ”De hoofdoorzaak van het oplopende verschil is dat supermarkten in de concurrentie met Aldi en Lidl minder het budgetmerk in de strijd werpen en vaker hun huismerken naar voren schuiven. De huisproducten zijn nogal eens kwalitatief beter dan de budgetvarianten en lenen zich daardoor meer voor een vergelijking met producten van Aldi en Lidl. Beide discounters zijn al jaren het goedkoopste adres voor huismerken. Bovendien is de kwaliteit over het algemeen goed.” Het artikel over supermarktprijzen in de gids heeft als subkop: ‘De prijzen van A-merken en huismerken in de supermarkt kropen de afgelopen jaren dichter naar elkaar toe. Maar het verschil groeit nu weer.’

De Consumentengids citeert retaildeskundige Gerard Rutte, die zegt: ”In Nederland zijn de supermarkten maar met één ding bezig: hoe voorkomen we dat mensen voor de vaste dagelijkse boodschappen naar Aldi en Lidl gaan en andere supermarkten alleen nog bezoeken voor producten die de discounters niet in het assortiment hebben?”

Om de concurrentie het hoofd te bieden, moeten de supermarkten de kwaliteit en de prijzen gelijkschakelen met die van Aldi en Lidl, aldus Rutte. ”En dat kan alleen met de eigen merken, want op de prijs en kwaliteit van A-merken hebben ze weinig invloed.”

[PS] Leuk blog, Reclamewereld? Like ons dan HIER graag

Lees ook:Lidl ‘vergeet’ Aldi even te noemen in reclame over uitslag prijzenonderzoek van Consumentengids
Lees ook:Aldi maakt reclame met ‘laagste prijs huismerken’
Lees ook:Dirk’s A-merken, Prijs Checkers en de Consumentenbond
Lees ook:Reclameaanval Jumbo op Dirk (zonder die naam te noemen)
Lees ook:Aldi en Lidl in slogan-gevechtje over kwaliteit en prijs

3 reacties op “Goedkoopste van Nederland roept Lidl in kop advertentie, die zwijgt over even goedkope Aldi

  1. pierre sentir

    Jumbo claimt ook dat ze de goedkoopste zijn. De meeste supermarkten spelden zichzelf graag onderscheidingen op. Die z.g. onderzoeken van de Consumentenbond stellen geen moer voor. Als je echt slim winkelt en rekening houdt met speciale acties zoals 2e gratis, hamsterweken etc. komt AH misschien wel als beste en zeker als betrouwbaarste uit de bus.

      /   Beantwoorden  / 
  2. aad

    Waarom is dit onjuist? In de advertentie staat de naam Aldi ook gewoon klein genoemd.

    Beide zijn ze de goedkoopste, dan is deze tekst toch gewoon juist?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    @Aad: Heb tekst iets aangepast, dat zwijgen over slaat alleen op de ‘kop’ van de advertentie. Aldi wordt inderdaad genoemd in Lidl’s tabel, piepklein, maar dat snap ik natuurlijk wel. Niet goed is dat die Lidl-claim ‘goedkoopste van Nederland’ in de kop natuurlijk verreweg het beste blijft hangen bij de consument.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.