Unilever laat Karin Bloemen Becel pro-activ weer verdedigen, nu in dagbladcampagne

Unilever zegt het met Bloemen. Zangeres/cabaretière Karin Bloemen (1960) figureert al in een spotje van Becel pro-activ waarin ze reclame maakt voor het cholesterol verlagende effect van deze margarine, maar nu trekt de fabrikant zelfs een hele pagina uit in De Telegraaf vandaag voor de verdediging van deze margarine. ”Waarom 2 miljoen Nederlanders dit moeten lezen,” luidt de kop. Die 45-plussers hebben allemaal verhoogd chloresterol. Medio juni kreeg Unilever het Gouden Windei van voedselwaakhond Foodwatch voor misleiding met Becel pro-activ, wat niet zo gezond zou zijn als de reclame doet voorkomen. Wat gepaard ging met veel publiciteit. Bloemen heeft zich uitgebreid laten informeren, zegt ze in de advertentie vandaag. ”Ik heb gemerkt dat het werkt. Binnen 3 weken was mijn cholesterol behoorlijk verlaagd,” zegt ze ondermeer in de advertentie (KLIK om wat te vergroten). Interessant: in de Volkskrant voert Unilever haar Director Heart Health, Geert van Poppel, op. Ook met een boodschap voor die 2 miljoen Nederlanders. Zouden DT-lezers eerder Bloemen geloven en DV-lezers eerder Van Poppel? Kennelijk hebben de lobby-activiteiten van Foodwatch wel enig effect op de verkopen van Becel pro-activ aangezien Unilever nu pas echt in actie komt. Zou je denken. En zien we dus een publiciteitsoorlogje ontwikkelen waarin de Hartstichting het voor Becel pro-activ opneemt.

 

 

De margarine zou volgens Unilever hart- en vaatziekten helpen voorkomen. Foodwatch erkent dat zogenoemde plantensterolen in de relatief dure margarine het cholesterol verlagen, maar stelt dat nooit is aangetoond dat daarmee het risico op hart- en vaatziekten afneemt, zo meldde het bericht van NU.nl in juni dit jaar. ”Foodwatch is al langer kritisch op de margarine. De Duitse tak van de organisatie daagde Unilever voor de rechter omdat de plantensterolen zelfs schadelijk zouden zijn.”

In de advertenties in onder meer De Telegraaf en de Volkskrant vandaag verwijst Unilever naar de site Verlaagjechloresterol voor meer informatie. Je kunt het ‘Becel Institute’ bellen via 0800-0439 of mailen naar [email protected]. Voor meer informatie over plantensterolen verwijst de Unilever-advertentie naar de site van de Hartstichting.

In het kader van een evenwichtige berichtgeving op Reclamewereld zie ook de reactie van de Hartstichting op dat Gouden Windei van Foodwatch. Of Unilever donateur is van de stichting of dat er publicitaire banden zijn is ons niet bekend):

”Becel pro-activ heeft het Gouden Windei van Foodwatch gewonnen voor het meest misleidende eetbare product. De Hartstichting betreurt dit, want het is wetenschappelijk aangetoond dat Becel pro-activ cholesterolverlagende eigenschappen heeft. De Hartstichting vindt het belangrijk dat er transparantie is over (de werking van) voedingsmiddelen. Om verwarring en ongerustheid te voorkomen, vinden wij het wel belangrijk om consumenten op deze manier van de juiste informatie te voorzien.

Daling cholesterol
In Becel pro-activ zitten plantensterolen. In meer dan 45 verschillende onderzoeken is wetenschappelijk aangetoond dat het cholesterol in het bloed binnen twee tot drie weken met 10% daalt bij een inname van 2.5 gram plantensterolen per dag. Lange termijn onderzoek naar het effect op hart- en vaatziekten ontbreekt, maar naar verwachting kan een dergelijke verlaging van het LDL-cholesterol de kans op hart- en vaatziekten met 20-25% verlagen.

Lees de reactie van Unilever (opent in nieuw venster).”

Aldus de Hartstichting.

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:2 mln Nederlanders moeten weer over Becel pro.activ lezen
Lees ook:Ook Becel pro-activ achter reclame voor Nationale Choleresterol Test
Lees ook:Unilever in beroep tegen Europese uitspraak reclame Becel pro-activ
Lees ook:Sponsorfietstochten voor Hartstichting van Becel en NTFU aangekondigd in advertenties
Lees ook:Na Becel pro.actif nu ook VGZ-reclame voor Xylifresh

Eén reactie op “Unilever laat Karin Bloemen Becel pro-activ weer verdedigen, nu in dagbladcampagne

  1. roger bijnen

    zal zkr geen becel meer kopen, als je alleen al ziet wat voor een dik wijf ze gebruiken voor deze reclame. is trouwens een kutreclame, je wordt er doodziek van, aan haar lichaamsvormen is niet te zien dat ze becel gebruikt

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.