Gullit goeie reclamemaker voor Rijks zegt BNR’s Roorda

Rijksmuseum Ruud GullitAls ik baas was van het Rijksmuseum,” zei reclameman Eugène Roorda in zijn wekelijkse column bij BNR Radio, ”dan nam ik Gullit als internationaal ambassadeur in dienst. Rembrandt en Vermeer, powered by Gullit; Chinezen en Zuid-Amerikanen komen in groten getale naar Amsterdam.” Gullit, wiens moeder ooit schoonmaakster was bij het Rijks, is een van de mensen die meewerkt mee in de reclamecampagne voor het museum. Hij sprak erover tijdens een recente uitzending van DWDD. Roorda: ”Hij maakte zijn eigen wereldmerk ondergeschikt aan het Amsterdamse wereldmerk Rijksmuseum.” Voor Roorda’s volledige column zie de overlees.

Eugène Roorda (foto), in het dagelijks leven creatief voorman en mede-oprichter van Roorda Reclame, wijdt zijn column bij BNR Radio deze week aan Ruud Gullit’s promotiewerk ten behoeve van de heropening van het Rijksmuseum.

Roorda: ”Zakelijk heb ik tien jaar pal naast het Rijksmuseum gezeten, maar ben er slechts één keer geweest; begin jaren ’80 vorige eeuw. Om de een of andere reden sprak de ambiance van het Rijks me niet aan; te afstandelijk, te plechtstatig, teveel hoge cultuur. Alsof je uitverkoren moest zijn om daar binnen te mogen.

”Hoge cultuur heeft doorgaans hoge drempels op emotioneel niveau. Maar nu ineens wil ik er met grote spoed heen. Dat komt door die schitterende remake en ook omdat hun reclamespotjes me aanspreken.

”Maar het komt vooral door de performance van Ruud Gullit in de Wereld Draait Door. In 10 minuten maakte Gullit mij enthousiast voor het, zijn en ook mijn Rijksmuseum. Een raker pleidooi van een kunstambassadeur heb ik zelden gezien.

”Dat kwam doordat het Gullit was die sprak maar vooral door de manier waarop. We kennen Gullit als een geweldige voetballer, daarna als man met een turbulente levensloop en ook als iemand met een beperkte woordenschat. Juist dat laatste maakte hem nu geloofwaardig en overtuigend.

”Gullit sprak liefdevol over zijn jeugd in het Rijks, zijn affiniteit met oude kunst en zijn bijzondere manier om zijn eigen mythes in stand te houden. Kort en goed: hij wil naar kunst verlangen, hoeft het niet permanent om zich heen te hebben; grote bekoringen blijven intact als ze gedoseerd worden genoten.

”Gullit betoogde aanstekelijk; elk woord was raak. Hij maakte zijn eigen wereldmerk ondergeschikt aan het Amsterdamse wereldmerk Rijksmuseum. Hier zat niet groot voetballer en wereld-BN’er Ruud Gullit te oreren voor eigen gerief, hier zat een man die oprecht kan bewonderen.

”Mijn onderbewuste weerstanden tegen het deftige Rijks werden in een klap weggevaagd. Wie bedacht heeft om deze low culture volksheld voor de hoge cultuur in te zetten, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er inmiddels 40.000 aanvragen zijn voor een ticket Rijksmuseum.

”Wat ik ook weet, is dat Gullit zichzelf als PR-fenomeen opnieuw op de kaart heeft gezet. Als ik baas was van het Rijksmuseum, dan nam ik Gullit als internationaal ambassadeur in dienst.

”Rembrandt en Vermeer, powered by Gullit; Chinezen en Zuid-Amerikanen komen in groten getale naar Amsterdam.”

Lees ook:Ruud Gullit’s Rijksmuseum-spots gefilmd door Jan de Bont
Lees ook:Ruud Gullit’s leuke hoofdrol in ‘Welkom Rijksmuseum’-spot
Lees ook:Sophie van der Stap in Jan de Bont’s eerste filmpje Rijks
Lees ook:Ruud Gullit’s hoorleeftijd verlaagd in Beter Horen-spotje
Lees ook:In ‘Late Rembrandt’-advertentie noemt KPN zich sponsor en fan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.