Reclameman Roorda: ‘We zijn een beetje klaar met dom bedrog’

Reclamecolumnist Eugene Roorda in zijn column op BNR Nieuwsradio: ”Transparantie wint terrein, actieclubs krijgen meer invloed. Hun offensieve energie – gevoed door “social media” – sloopt  straks elke reputatie - en binnen enkele dagen. Integriteit wordt een hele belangrijke eindwaarde. Misschien wel net zo belangrijk als product en/of  prijs. Dat geldt voor food, horeca, auto’s en uiteraard: de financiële dienstverlening. Romeinse keizer Marcus Aurelius zei ooit: als het niet goed is, doe het dan niet. Als het niet waar is zeg het dan niet. De kwestie Lance Amstrong zal een katalysator blijken op heel veel fronten. We zijn een beetje klaar met dom bedrog.” Aanleiding voor Roorda’s voorspelling is dat de Liegebeest Trofee van Wakker Dier onlangs naar Iglo is gegaan wegens het verstrekken van misleidende informatie, na een publieksenquête. Lees de volledige column van Roorda, vorige week vrij uitgesproken, in de overlees.

Eugène Roorda (foto), mede oprichter van Roorda Reclame in Amsterdam, begon zijn column op BNR Nieuwsradio vrijdag j.l. als volgt: ”Liegebeest is een woord uit mijn jeugd maar zie – ineens in het terug. Nota bene als trofee. De “Liegebeest Trofee” werd onlangs gewonnen door Iglo.

”Dat kwam zo. Iglo beweert op de verpakking van hun vissticks dat die duurzaam gevangen en verwerkt worden. Met oog voor het milieu, oog voor de zee, oog voor de toekomst, oog voor de mens achter de visstick. Afijn u kent ons bedwelmend proza. Blijkt niks van waar te zijn. Iglo bedondert de boel en staat nu te kijk als “liegebeest merk”. Slecht voor hun reputatie, verkoop en winst. Captain Iglo himself moet zijn boete uniformpje aan – en met concrete daden om zijn leven te beteren. Anders is het op langere termijn: Exit Iglo.

”Dit komt allemaal op conto van Wakker Dier. Dat clubje is momenteel goed bezig. Men introduceerde ook het woord “Plofkip”. Als tegenhanger van scharrelkip vind ik dat als reclameman een geweldige vondst. Bij het woord Plofkip denk je meteen aan zwellende bleekvlezen en gemene hormonen.  Niet echt eetlust bevorderend naar mijn smaak. U ziet: een enkel ijzersterk woordbegrip wint tenminste een slag in de oorlog,” aldus reclameman Roorda.

”Dat Wakker Dier wordt een factor van jewelste. Omdat het via de consument de producent aan de kaak stelt. Ze hekelen schijnheilige marketing blabla en belonen firma’s die het wel goed doen. Straffen en belonen; een bewezen gedragsvormende combinatie. Zelf ben ik niet zo fanaat duurzaam maar, ik geloof wel in fatsoenlijk zakendoen. Als je roept: in mijn tomatensoep zitten 10 hele Spaanse tomaten dan moet er geen tomatenpulp uit Lapland in zitten. Daar groeien toch geen tomaten.

”Concluderend: transparantie wint terrein, actieclubs krijgen meer invloed. Hun offensieve energie – gevoed door “social media” – sloopt  straks elke reputatie – en binnen enkele dagen. Integriteit wordt een hele belangrijke eindwaarde. Misschien wel net zo belangrijk als product en/of  prijs. Dat geldt voor food, horeca, auto’s en uiteraard: de financiële dienstverlening. Romeinse keizer Marcus Aurelius zei ooit: als het niet goed is, doe het dan niet. Als het niet waar is zeg het dan niet. De kwestie Lance Amstrong zal een katalysator blijken op heel veel fronten. We zijn een beetje klaar met dom bedrog.”

Lees ook:Reclame Code Commissie: ‘McDonald’s misleidt consument over plofkip’
Lees ook:Wakker Dier nu ook op de STER met tv-spot tegen kiloknallers
Lees ook:AH en Jumbo moeten op hun tellen passen met plofkip vindt Roorda
Lees ook:Wakker Dier ‘stalkt’ Hema met rijdende billboards
Lees ook:Reclame maken voor scharrelei-salade met legbat-eitje erin mag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website