Na de herkomst van de radijs, de aarbei, in spotje AH

Eerst ging het over de herkomst van de radijs, nu is de Hollandse aardbei aan de beurt in de tv-campagne van Albert Heijn. Ze hebben het maar druk op tv, om het tourgeweld van Jumbo en hun retro-wielershirtsreclame te pareren. De twee commercials, gemaakt door reclamebureau TBWA\Neboko, doen mij even denken aan AH’s prachtige uitlegcampagne in de dagbladen van enkele tientallen jaren

geleden. Met enige weemoed. Toen er paginagroot met een zeer knap geschreven tekst van Hans Moltzer, destijds van reclamebureau FHV bij voorbeeld werd uitgelegd waarom de kiwi -toen nog een nieuwe gezonde noviteit- kiwi heette. En waarom de witte knip in Limburg anders gebakken werd dan in Friesland. ”Er waren commercials, met de onvergetelijke voice-over van Ton van Duinhoven, die lieten zien hoe sinaasappelen geplukt en hammen gerookt moesten worden”, herinnert reclameman/copywriter Rob Floor ons op de site van het ReclameArsenaal. Dat kennelijk in ruste is, want ik hoor nooit (meer) iets van ze. Geldtekort, vermoedelijk.

Rob Floor over het AH-van-toen nog even geciteerd: ”Hier sprak iemand met liefde voor wat er in de schappen stond. Een kruidenier die het gevecht om de klant niet alleen op het prijsfront wilde uitvechten. Als geen ander activeerde Appie onze smaakpapillen. Liet ons verder kijken dan de stamppot met een balletje gehakt en een kuiltje jus. Met deze superieure campagne groeide AH uit tot de beste kruidenier van het land.” Tja.

Lees ook:Kiwi als vitaminebom en borrelhapje met kip of kaas in actie reclame Lidl
Lees ook:Reclame over ’88-tenue Mühren als EK-inhaker Interpolis
Lees ook:De rijdende Schoentaxi maakt opvallend reclame voor Kiwi
Lees ook:Even pauze, subtiele Have a break, have a KitKat-advertentie
Lees ook:Bruine man en witte meid samen in mooie koffie-reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.