‘Tienerseks’-spot warenhuis JC Penney: rel rond reclameprijs Cannes

Het internationale reclamefestival in Cannes is amper voorbij of een flinke rel trekt de aandacht. Een aardig Amerikaans spotje voor gigawaren- huis J C Penney won een Bronzen Leeuw, maar dat klopte van geen kant. De prijs is teruggenomen, want de commercial was een fake, een scam ad in het jargon: de klant wist nergens van en het was dus nooit op tv geweest. En JCP's bureau in de VS, Saatchi & Saatchi, had Speed dressing nooit ingezonden en zelfs niet gemaakt. Het spotje werd ingezonden Epoch, een Amerikaanse filmproductiebureau, en zou zijn zijn gemaakt door een ''oud-medewerker'' van Saatchi & Saatchi, dat desalniettemin flink op z'n donder heeft gehad van de klant. Met deze commercial is niets mis, zou je zeggen. Maar Speed dressing -nog even op YouTube- zou ''tienerseks'' bevorderen en en dat is niets voor zo'n conservatieve Texaanse retailer, die prat gaat op familiewaarden en die véél meer klanten heeft buiten dan in New York en California.

De
verwachting is overigens dat het filmpje snel van YouTube zal worden gehaald door
een nog steeds boze JC Penney. Het Cannes-festival had 'm al meteen van hun site gehaald. Reclamebureau Saatchi & Saatchi is gelukkig niet de laan uit gestuurd. ''Onze goede relatie wordt niet bepaald door één incident,'' aldus de woordvoerder.

Lees ook:Zombies overvallen schooljeugd in griezelspot warenhuis JC Penney
Lees ook:Meisje bouwt racket voor Kerstmis in spotje warenhuis J. C. Penney
Lees ook:Gloria Gaynor’s hitsong in bizar spotje tegen pesten
Lees ook:The Chase: sterke commercial van een Australische bank (ANZ)
Lees ook:Spannende achtervolging in Lenovo IdeaPad/Yoga-spotje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.