Britten geschokt door ”racistische” Eurostar-reclame van Belgen

In het Verenigd Koninkrijk is een rel ontstaan over een reclame-affiche van Eurostar in België, die, vreemd genoeg, zelfs racistisch wordt genoemd. Daarop een halfnaakte skinhead met een Engelse vlag op zijn rug in een theekopje plast. Engeland onvriendelijk, okay. Op andere posters, meldt het Belgische Indymedia, zijn Blair en Thatcher te zien. Eurostar voert een opvallende campagne voor de nieuwe hogesnelheidsverbinding Londen-Brussel in 1u51, onder het motto "Londen ligt net om de hoek". In de campagne worden typische Britse symbolen gebruikt. Eurostar heeft vijf klachten gekregen van Britten in België. Afgelopen vrijdag kreeg het verhaal veel mediabelangstelling, o.a. op de BBC, die verscheidene e-mails ontving over het gewraakte beeld. Het bedrijf excuseerde zich, maar antwoordde ook dat het de campagne niet zou aflasten. Volgens Eurostar zijn de beelden niet

beledigend, maar specifiek gerichtop de Belgen, die de eccentriciteit van de Britse way of life verstaan.

Volgens Eurostar is de campagne een succes, want ze kregen al vragen
naar kopies van de posters, en brieven met felicitaties. Maar het
Britse bureau voor tourisme VisitBritain vond dat de campagne maar een
rare interpretatie gaf van het hedendaagse Verenigd Koninkrijk. Op de
ochtendlijke talkshow op BBC Radio Newcastle vrijdagmorgen viel weinig
begrip te horen voor de reclame. De talkshow host vond het "racistisch"
en stak daarop de draak met het feit dat België bijna onbekend was in
het VK: 'Belgium, what's it for?' was zijn slogan.

Lees ook:Klagen over reclame: de 10 Britse ‘toppers’ uit 2008
Lees ook:Britse artsen willen ban op alle alcoholreclame en -sponsoring
Lees ook:Van stoppers voor starters: Generatiegeschenk Delta Lloyd
Lees ook:‘Racistische’ SuperBowl-spot in VS? VW in problemen
Lees ook:‘God bestaat waarschijnlijk niet’ als atheïstische busreclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.