Shell als oplosser energievraagstuk in wereldwijde campagne

Shell begint morgen een wereld- wijde reclamecampagne die het Nederlands-Britse bedrijf neerzet als oplosser van het energie- vraagstuk. Shell helpt niet alleen meer, maar probeert nu een ‘'emotionele band vam de markt op te bouwen'', meldt het FD. Centraal daarin een liefst 9 minuten durend filmpje, dat alleen op internet en in de bioscoop te zien is. Wel komen er korte tv-spotjes om mensen naar de site te lokken. Het is een waargebeurd verhaal met Shellmedewerkers als de helden. Erin wordt uitgelegd dat er energie nodig is en dat ook door energiemaatschappijen hard wordt gezocht naar nieuwe oplossingen voor het energieprobleem. Topman Rein Willems erkent dat Shell voortdurend in een spagaat zit. Het concern

verkoopt benzine,‘'maar deelt ook foldertjes uit waarin staat dat je je banden op moet pompen om brandstof te sparen.'' Willems in het FD vandaag: ‘'De markt waar wij nu in zitten is eindig in zijn huidige vorm. De mensen die hier werken hebben ook de film van Al Gore gezien. Wij zien Shell als verantwoordelijk voor het oplossen van het energieprobleem.''

Luis Duterloo, verantwoordelijk voor de wereldwijde merkcommunicatie van Shell, legt ook uit in het het blad waarom voor een (door reclamebureau JWT gemaakte) film is gekozen. ‘'Wij geloven niet meer in gewone reclame. Mensen worden er gek van. Wij willen een diepere emotionele band bewerkstelligen met consumenten, met politiek en andere doelgroepen. We denken dat alleen te kunnen doen door een verhaal te vertellen.''

Het filmpje is eerst in Europe te zien, daarna in de VS en China en daarna in nog meer landen. Behalve op internet en in de bios, plus de korte tv-spots wordt er in twee kranten geadverteerd en worden dvd-tjes bijgesloten in enkele tijdschriften. ‘'De vraag is alleen hoevel mensen gaan kijken op internet'', besluit het FD.

Lees ook:Roorda ambieert geen ‘diepe emotionele band’ met benzineboer Shell
Lees ook:‘Station Stories’ als reclamefilmpjes voor Shell
Lees ook:De Telegraaf wil dat STER stopt met reclamewerving voor internetsites van Publieke Omroep
Lees ook:Van zuiniger rijden een uitdaging maken meldt Shell over Eco Marathon
Lees ook:Bolkestein haalt uit naar advertentie Milieudefensie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.