Vrije Universiteit onderzoekt reclamestunt op verzoek van Tros Radar: ‘Balansbandjes Oranje werken niet’

Vorige week oordeelde de Reclame Code Commissie al dat de uitingen van de Nederlandse importeur van de Power Balance-armbandjes misleidend zijn. Sinds de spelers van Oranje Xtreme Power Balancebandjes onder de aandacht brachten, zijn er volgens de importeur wekelijks duizenden over de toonbank gegaan. Ook de bandjes die veel spelers van het Nederlands elftal deze zomer droegen tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika, werken niet. Dat melden onderzoekers van de Faculteit der Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam op hun website. Aldus De Telegraaf. Het was een reclamestunt en ik vraag me af of -en, zo ja hoeveel- de Oranjespelers betaald hebben gekregen om ze te dragen. Op verzoek van Tros Radar

Oranje polsbandjesheeft de VU-onderzoekcommissie onderzoek gedaan naar het effect van de bandjes, waarvan veel dragers claimen dat ze extra balans, meer kracht en meer lenigheid geven. Een test van de onderzoekers van de VU wijst echter uit dat de armbandjes geen enkel effect hebben. Radar besteedt vanavond aandacht aan het onderzoek (20.30 uur, Nederland 1). ”De onderzoekers hebben het effect van twee typen ‘balansbandjes’ gemeten en van een placebobandje. Hieruit bleek dat de dragers geen enkel verschil vertoonden op het gebied van lenigheid, balans en kracht als ze de onder Oranjespelers zo populaire bandjes om hadden,” aldus De Telegraaf. Fotocredit: AFP

PS Uiteraard ontkennen de bandjesmakers de beschuldigingen. Geen van hen wilde overigens in de Tros Radar-uitzending verschijnen om zich te verdedigen. De RCC heeft de sitereclame voor de Power Balance- armband misleidend genoemd op 6 september 2010. De adverteerder had toen nog twee weken om in beroep te gaan.

Lees ook:Tijdslot mediawet werkt niet volgens STAP: ’12-17 jarigen zien meer alcoholreclame op tv dan voorheen’
Lees ook:St. Loterijverlies wil nu Tros Radar aanpakken wegens ‘kwaadsprekerij’ meldt advertentie
Lees ook:Footballer was doof, ging door, werd ster, in spotje Duracell
Lees ook:‘DVR-bezitters spoelen reclame maar beperkt door’
Lees ook:‘Spoorboom-spotje Donorweek was al weggegooid geld’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.