persoonlijke erfgoed door eens niet op een typische reclamemanier aan te pakken. Maar door de taal van de culturele wereld te gebruiken. Zo ontstaat er een gezonde spanning tussen reclame en “kunst”. Want reclame is het waard geëxposeerd te worden.’ De campagne is ontwikkeld door reclamebureau FHV BBDO in samenwerking met Red Urban, Ketchum Pleon, Mindshare en Synovate en te zien en te horen in tijdschriften, kranten, billboards, abri’s, op de radio, online en op tv. ”De tentoonstelling ReclameKlassiekers neemt bezoekers mee langs onvergetelijke reclames van de afgelopen 100 jaar.”
Die site meldt: Centraal in de tentoonstelling staan de 150 belangrijkste ReclameKlassiekers uit de Nederlandse geschiedenis. De campagnes die onderdeel zijn geworden van het Nederlands erfgoed. Campagnes die bij vrijwel iedereen herinneringen oproepen en gevoelens losmaken. De tentoonstelling is onderverdeeld in verschillende periodes en thema’s. Het geheel wordt tot leven gebracht met bioscoop- en televisiereclames, tijdsfragmenten, origineel materiaal en een groot aantal verassende activiteiten. ReclameKlassiekers is niet alleen het leukste geschiedenisboekje, maar ook de leukste tentoonstelling van Nederland.”
”Tijdens de tentoonstelling ReclameKlassiekers worden er dagelijks Happy Hour Colleges gegeven in het Beurscafé van de Beurs van Berlage om 17.00. Leuke en inspirerende onderwerpen worden gedurende 45 minuten op een aansprekende manier gepresenteerd door gerenommeerde sprekers uit de reclamewereld en aanverwante vakgebieden. Leerzaam, fun en vrij toegankelijk. Zie Happy Hour Colleges.”
De tentoonstelling is een initiatief van het Reclamearesenaal, dé plek voor het erfgoed Nederlandse reclame.
Lees ook:Expositie ‘ReclameKlassiekers’ van 18 december t/m 27 februari te zien in Beurs van Berlage
Lees ook:Expositie ‘ReclameKlassiekers’ in Beurs van Berlage (pas in 2010 hoor)
Lees ook:‘Reclame is het waard om bewaard te worden.’ Jan Knaap over 100 Jaar Reclameklassiekers in Beurs van Berlage
Lees ook:Eerbetoon aan Rijk ‘Foutje bedankt’ de Gooijer op tentoonstelling ReclameKlassiekers in Beurs van Berlage
Lees ook:Bik: ‘Reclame niet alleen handig economisch smeermiddel’
Dat boekje van die tentoonstelling kost wel een hap geld zeg! Wel leuk boekje maar te duur.
Toen olifanten nog ‘jongeNtjes’ sloegen?
Is dat een bewuste schrijffout, of een illustrator die niet kan spellen?
@Marc: Ze bestaan dus nog, mensen die ‘t zo spellen. Klassieke fout
Ik schrok even, maar op de Boomerang-kaarten zijn het gelukkig gewoon ‘jongetjes’
Hm, raar… Op de homepage van het Reclamearsenaal staat ook juist ‘jongeNtjes’.
UPDATE: De tentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers in de Beurs van Berlage heeft meer dan 70.000 bezoekers getrokken, meldt vaksite Adformatie. De bezoekers waardeerden de tentoonstelling met een 4,1 op een schaal van 5. Van de bezoekers vindt 88 pct dat Nederland een eigen Reclamemuseum moet krijgen. Jan Knaap, namens het organiserende ReclameArsenaal: ‘Reclame heeft hiermee aangetoond dat het waard is om bewaard en geëxposeerd te worden. Reclame is geen wegwerpartikel, maar maakt onderdeel uit van ons cultureel erfgoed, als je de tijd z’n werk laat doen.’
Hoogtepunten van de tentoonstelling waren onder andere de verkiezing van de ReclameKlassieker aller Tijden: de ‘Even Apeldoorn campagne’ van Centraal Beheer Achmea, het eerbetoon aan Rijk de Gooijer: de ReclameKlassieker onder de acteurs en het eerbetoon aan de ReclameKlassieker onder de reclamemakers: Bart Kuiper.
De tentoonstelling krijgt misschien een tweede leven aangeboden, zegt Knaap. ‘Het ReclameArsenaal is benaderd door een museum dat over anderhalf jaar graag een ReclameKlassiekers Revisited tentoonstelling wil opzetten.’
Heb de tentoonstelling helaas gemist. De site geeft zeker ook een leuke kijk op 100 jaar klassiekers. NB Heb naam bedrijf waar reageerder werkt weggehaald, hou niet van spammen. Als je wat wil verkopen hier, adverteer je maar gewoon.
Ik moet zeggen dat het lijkt verder te worden van de grootste tentoonstelling van Nederland die ik heb gezien in een tijd, heel goed gedaan