Issue advertising: Chipshol tegen rechtbank Haarlem

Issue of advocacy advertising heet het, deze ongebruikelijke vorm van reclame- maken. Bij gebrek aan een goede Nederlandse term. Vandaag in de Volkskrant een goed voorbeeld op een hele, op redactie lijkende pagina: Drs J. Poot (82), van Chipshol, het vastgoed-bedrijf dat al heel lang in de clinch ligt met Luchthaven Schiphol over het al dan niet mogen bouwen naast de Aalsmeerbaan, had alle rechtzaken gewonnen -zegt hij. En zag uit naar een schadevergoeding van ruim 90 miljoen euro. Het pakte anders uit en nu beticht Chipshol de Rechtbank Haarlem ervan partijdig te zijn geweest, want pro de machtige -en belangrijke- luchthaven. Zo bleken

alle drie de ingewerkte rechters ineens vervangen te zijn, aldus de dagbladadvertentie vandaag. Onder het mom van ''interne roulatie.'' Rechters die het ''wangedrag van Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)'' -want die krijgen ook een veeg- doorgrondden''. Bevoordeling van de luchthaven of toeval, vraagt Poot zich af.

De American Marketing Association geeft deze definitie van advocacy of issue advertising: ''A type of advertising placed by businesses and other organizations that is intended to communicate a viewpoint about a controversial topic relating to the social, political, or economic environment.''

''Rechtbank Haarlem niet onafhankelijk'' luidt de kop boven de Volkskrant-advertentie en de subkop ''Vervanging 3 ingewerkte rechters toeval?'' Poot van Chipshol meent te weten hoe het zit; zie ook zijn verhaal op zijn actiesite schipholwanbeleid. Of het allemaal wat uithaalt is de vraag, maar in ieder geval heeft Poot op deze manier de aandacht van media weten te vestigen op zijn vermoedens van corruptie. En in overheidskringen zal de advertentie ook goed worden bekeken vandaag. Dat kost een centje, maar dat is het Poot/Chipshol kennelijk wel waard.

Lees ook:Ook buiten Londen worden records gebroken zegt KLM
Lees ook:Noodkreet in de krant: acht musea richten zich op politici
Lees ook:Uitgezwaaid staat netjes via Facebook zegt Schiphol
Lees ook:Website ”Een heldere kijk op Schiphol” is knappe reclame/PR
Lees ook:Brouwers adverteren weer tegen voorgestelde bierbelasting

2 reacties op “Issue advertising: Chipshol tegen rechtbank Haarlem

  1. safire

    Niet ONpartijdig en niet ONafhankelijk neem ik aan

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.