Bauer, Smit, Gordon: reclame maken voor eigen mode

Defintief de nieuwe trend: Bekende Nederlanders verkopen hun eigen modemerken via winkelketens en het loopt als een trein. Kenners spreken van celebrity-marketing, meldt de Volkskrant in het katern De Verleiding. Frans Bauer, Jan Smit, Gordon en Wendy, ze zijn er allemaal mee bezig, veel gratis reclame genererend. ‘’Celebrities zijn de nieuwe rolmodellen’’, weet trendanalist Christine Boland. ‘’Het past in de tijdgeest. Een van de grote consumententrendsis behoefte aan leiderschap, aan richting. Politici en andere gezagsdragers zijn door de ontzuiling van hun voetstuk gevallen. Celebrities zijn de nieuwe rolmodellen. Bono die opkomt voor een betere wereld, Jamie Oliver die het beroemde eten in Engelse schoolkantines aanpakt – dat zijn ijkpunten.’’ Het voert volgens Boland wat ver om Jantje een nieuwe leider te nomen, ''maar voor veel Nederlanders is hij blijkbaar wel iemand om je aan te spiegelen.’’ 

C&A-directeur Frans ten Berge in De Verleiding over diezelfde Smit: ‘’We hebben kijkcijferanalyses opgevraagd. Het is uniek aan Jan Smit, hij trekt kinderen, bejaarden en alles wat er tussenin zit. Zijn doelgroep komt precies overeen met de onze: doorsnee Nederlanders van 0 tot 100.’’

Frans Bauer, inmiddels aan zijn keel geopereerd, bemoeit zich tot in de details met de V&D-collectie. En hij betrekt ‘’zijn’’ Mariska –naar eigen zeggen een V&D-fan- bij alles. ''De Bauers, die ken je (…) Ze zijn een beetje je vrienden geworden,’’ schrijft de verslaggever. ‘’Een stukje identificatie, een snufje aspiraties, dat helpt, weten marketeers. Is het toeval dat ook Jan Smit een eigen programma heeft met 1 miljoen kijkers/potentiële klanten?’’

Gordon  is niet benaderd door een keten zoals C&A of V&D. ‘’Zou ook niet geloofwaardig zijn, ik ben te extravagant.’’ Was wel in Taiwan en Turkije met broer/marktkoopman, praten met ontwerpers. ‘’Ik had mijn favoriete hemden van Gucci en Dolce & Gabbana meegenomen.’’

En Wendy dan? ‘’De Wendy-collectie is een groot succes geweest’’, zegt stylingbaas Rudolph van der Kraan van V&D. ‘’We wisten niet wat ons overkwam, binnen twee weken was alles uitverkocht.’’ En nu maar hopen dat niet iedere BN-er in de mode stapt.

Lees ook:Robijn doet de was bij Frans Bauer-commercial en Frans doet een liedje erbij
Lees ook:Frans Bauer en Marco Borsato maken beste merkreclame
Lees ook:Frans Bauer opvolger Maurice de Hond in campagne NL Energie
Lees ook:Joop Smit, groots reclameontwerper, overleden
Lees ook:Little Gordon Ramsay maakt f*** veel reclame voor Caterer.com

2 reacties op “Bauer, Smit, Gordon: reclame maken voor eigen mode

  1. Jasper

    Jullie denken toch niet echt dat die BN-ers zich met hun mode bezighouden? In ieder geval Jan Smit niet, weet ik wel zeker. Volksverlakkerij!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Jasper: Ik zit er niet bij te kijken hoe dat gaat, maar in datzelfde artikel in de VK staat dat Frans Bauer de zaak heeft gedelegeerd aan zijn partner. ”Het belangrijkste is dat Mariska haar ei kwijt kan.”
    En over Jan Smit schrijft die trendwatcher: ”De gemiddelde consument gaat echt niet tot op het bot uitzoeken of Jan Smit wel een pen in zijn hand had om dat colbertje zelf te tekenen. Maar het is wel zo belangrijk dat je dat idee krijgt.”

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.