Nielsen: Partij voor Dieren duurste campagne


Van alle politieke partijen geeft de de Partij voor de Dieren toe nu toe het meeste geld uit aan reclamecampagnes. De partij heeft al meer dan 70.000 euro uitgegeven, blijkt uit cijfers van onderzoekorganisatie Nielsen Media Research, geciteerd door dagblad AD.

Vooral bij stations hangen grote kleurenposters met poesjes. De PvdA komt op de tweede plaats met ruim 50.000 euro. Partijen als

CDA, VVD, D66, SP en GroenLinks houden de hand nog op de knip. De hoge bestedingen van de Partij voor de Dieren zijn opvallend; de partij moet het zonder subsidie stellen, omdat zij nog niet is vertegenwoordigd in de Kamer. Maar zakenman Nicolaas Pierson financiert de campagne voor het grootste deel.

De onderzoekers verwachten dat de laatste weken voor de verkiezingen de campagne in de media en op straat echt losbarst. Iedere week, tot en met de verkiezingen, staat op de Nielsen-site de Politieke Media Barometer: de top drie van politieke partijen met de hoogste bruto
mediabestedingen.

Meest ingezette mediumtypen in de huidige campagnes tot nu
toe zijn volgens de metingen van Nielsen buitenreclame (€ 65.417) en radio (€
52.812), op enige afstand gevolgd door dagbladen (€ 37.238).

Bij de laatste landelijke verkiezingen begin 2003 besteedden
de politieke partijen het meest aan campagnes in dagbladen, met name in de
regionale en gratis dagbladen. Op de tweede plaats kwam out of home en op de
derde plaats radio. ‘Televisie en landelijke dagbladen spelen een bescheiden rol
in de advertentiecampagnes van politieke partijen. Via deze mediumtypen
genereren politieke partijen echter veel free publicity in de vorm van
verslagen van debatten en interviews.’

Lees ook:Toeval troef bij media-uitgaven politieke partijen
Lees ook:Partij v.d. Dieren klaagt over varkenscampagne van Bennie Jolink
Lees ook:Graanveldreclame en meer Partij voor de Dieren bij Schiphol
Lees ook:ChristenUnie ‘gaat voor de verandering in Nederland’ (spot)
Lees ook:Jongeren G500-reclame voor politieke lobbyclub OranjePAC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.